آمادگی ها, سنجش تراکم استخوان, مطالب مفید

آمادگی قبل از تراکم استخوان

آمادگی قبل از تراکم استخوان یکی از دغدغه‌های افراد برای انجام سنجش تراکم استخوان است. به صورت کلی افزایش سن و تغییرات هورمونی از جمله مواردی هستند که باعث کاهش تراکم استخوان‌ها می‌شوند. در چنین شرایطی برخی از افراد در معرض بیماری استئوپروز یا همان پوکی استخوان قرار می‌گیرند. در این بیماری کوچک‌ترین ضربه باعث آسیب دیدگی استخوان‌ها می‌شوند. برای پیشگیری از ابتلا به استئوپروز لازم است میزان کلسیم، ویتامین دی و تراکم استخوان تعیین شود.

سنجش تراکم استخوان به عنوان بهترین روش برای تعیین میزان استحکام و تراکم استخوان شناخته می‌شود. اطلاعات لازم در مورد آمادگی قبل از تراکم استخوان ، برای انجام صحیح این آزمایش بسیار مفید خواهد بود.

انتخاب مرکز تصویربرداری مناسب تاثیر زیادی بر روی نتایج شما خواهد گذاشت. در همین راستا مرکز تصویربرداری پزشکی تابا برای انجام این تست در کنار همکاری با پزشکان مجرب و متخصص از پیشرفته‌ترین تجهیزات استفاده می‌کند. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که آمادگی قبل از تراکم استخوان چیست؛ پیشنهاد می‌ کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا به متداول‌ترین پرسش‌های شما پاسخ دهیم.

 

سنجش تراکم استخوان چیست؟

آمادگی قبل از تراکم استخوان ؛ سنجش تراکم استخوان مرکز تابا
آمادگی قبل از تراکم استخوان ؛ سنجش تراکم استخوان مرکز تابا

آمادگی قبل از تراکم استخوان معمولا توسط پزشک متخصص مشخص شده و شما باید بدان عمل کنید. سنجش تراکم استخوان، که به عنوان دنسیتومتری هم شناخته می‌شود، یک روش تشخیصی پزشکی است که به منظور ارزیابی و اندازه‌گیری تراکم استخوان‌ها در بدن استفاده می‌شود. این آزمون به‌ عنوان ابزار ارزیابی خطر ابتلا به کاهش تراکم استخوان (استئوپروز) یا همان اُستئوپنیا استفاده می‌شود.

برای آمادگی قبل از تراکم استخوان باید بدانید که قرار است از اشعه ایکس استفاده شود. بنابراین در این باره اگر مشکلی دارید با پزشک درمیان بگذارید. از اشعه ایکس کم انرژی برای اندازه‌گیری تراکم استخوان‌ها استفاده می‌شود. نتیجه‌ی این آزمون، از طریق ارائه‌ی مقادیر T-score و Z-score، تا نرمال‌ترین تراکم استخوان‌ها براساس جنس، سن و مشخصه‌های دیگر فرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

استفاده از سنجش تراکم استخوان، مخصوصاً برای زنان بعد از یائسگی و مردان بالای ۷۰ سال توصیه می‌شود. این آزمون می‌تواند نقاط ضعف تراکم استخوان‌ها را شناسایی کند و در تشخیص زودرس بیماری‌های مرتبط با استئوپروز مانند شکستگی‌های استخوانی کمک کند. از علایم پوکی استخوان می توان به کوتاه شدن قد یا حتی تغییر در شکل و فرم استخوان بندی ها نیز اشاره کرد.

مرکز تصویربرداری پزشکی تابا برای اطمینان از سلامتی شما عزیزان خدمات متنوع نظیر ماموگرافی، سونوگرافی، سی تی اسکن، رادیولوژی، ام آر آی، سنجش تراکم استخوان و سی تی آنژیو  را ارائه کرده است تا با خیالی آسوده و بدون دغدغه معاینات خود را تنها در همین مرکز انجام دهید.

با استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، می توانید به راحتی و از طریق کلیک بر روی دکمه زیر، در سریع‌ترین و دقیق‌ترین مرکز تصویری برداری پزشکی (تابا) نوبت دریافت کنید.

نحوه انجام سنجش تراکم استخوان در مرکز تابا

آمادگی قبل از تراکم استخوان ؛ نحوه انجام سنج تراکم استخوان در مرکز تابا
آمادگی قبل از تراکم استخوان ؛ نحوه انجام سنج تراکم استخوان در مرکز تابا

سنجش تراکم استخوان یا دنسیتومتری به طور مرحله به مرحله به شرح زیر انجام می‌شود:

۱. مرحله آماده‌سازی: در ابتدا، فرد باید به صورت راحت دراز بکشد و موقعیت صحیح و استاندارد برای سنجش تراکم استخوان ایجاد شود. البته باید روزهای قبل از تست اگر نیاز به آمادگی قبل از تراکم استخوان دارد نیز تغییرات سبک زندگی‌اش را مد نظر قرار دهد.

۲. استفاده از اشعه ایکس: پس از آماده‌سازی، از یک دستگاه دنسیتومتر استفاده می‌شود که اشعه ایکس با کم انرژی را به استخوان‌ها ارسال می‌کند.

۳. اندازه‌گیری جذب اشعه: اشعه ایکس به استخوان‌ها می‌رسد و میزان جذب آن‌ها اندازه‌گیری می‌شود. جذب کمتر اشعه به معنای کاهش تراکم استخوان و وجود خطر استئوپروز یا پوکی استخوان است.

۴. تحلیل و تفسیر نتایج: مقادیر جذب اشعه به‌وسیله‌ی دستگاه تحلیل می‌شوند و نتایج به صورت مقادیر T-score و Z-score بیان می‌شوند.

۵. تفسیر نتایج: با توجه به مقادیر T-score و Z-score، تراکم استخوان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت لزوم اقدامات پزشکی برای مراقبت و درمان به عمل می‌آید.

این فرآیند به عنوان یک ابزار ارزیابی سلامت استخوان‌ها، برای تشخیص زودرس و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با استئوپروز بسیار مفید است پوکی استخوان در درجه اول بی خطر است. اما اگر مورد بررسی و درمان قرار گرفته نشود مخصوصا در سنین پیری مشکلاتی را ایجاد می کند.

بیماران محترم برای دریافت تصاویر پزشکی خود به صورت مجازی و بدون نیاز به حضور در مرکز تابا، می توانید از طریق کلیک بر روی دکمه زیر و وارد کردن مشخصات، تصاویر پزشکی خود را دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *