مطالب مفید, سی تی اسکن

نحوه انجام سی تی آنژیوگرافی قلب

يكي دیگر از روش هاي مناسب برای تشخيص بيماري‌هاي قلبي، سي تي آنژیو گرافی قلب است كه به عنوان يك روش غير تهاجمي و دقيق شناخته می‌شود. این سیتی (CTA) نوعی تصویربرداری پزشکی بوده که شریان‌های اطراف قلب را بررسی می‌کند.

سی تی آنژیوگرافی قلب به افرادی که به مشکلات قلبی مختلفی دچار هستند توصیه می‌شود. معمولا اگر شما به بیماری شریان کرونری مبتلا باشید، این احتمال وجود دارد که پزشک متخصص سیتی آنژیو قلب را به شما پیشنهاد کند. با کمک این سی تی، پزشک متخصص علائم اولیه بیماری‌های قلبی را قبل از بروز مشکلات جدی تشخیص می‌دهد. بنابراین درمان بیماری بسیار سریع‌تر و راحت‌تر خواهد بود.

مرکز تصویربرداری پزشکی تابا با ارائه به‌روزترین خدمات و همچنین همکاری با پزشکان متخصص در کنار هموطنان عزیز است؛ تا در سریع‌ترین زمان، دقیق‌ترین تصویر را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

در این مطلب به صورت کامل در مورد سی تی آنژیوگرافی قلب صحبت می‌کنیم و هر آنچه که نیاز است بدانید را به صورت کامل توضیح می‌دهیم. در ادامه موارد زیر را بررسی می‌کنیم.

  • سی تی آنژیوگرافی قلب چیست؟
  • سی تی آنژیوگرافی قلب چگونه انجام می‌شود؟
  • مزایای سی تی آنژیوگرافی قلب
  • اقدامات لازم برای انجام سی تی آنژیوگرافی قلب
  • تفاوت آنژیوگرافی قلب با آنژیوگرافی

با استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، می توانید به راحتی و از طریق کلیک بر روی دکمه زیر، در سریع‌ترین و دقیق‌ترین مرکز تصویری برداری پزشکی (تابا) نوبت دریافت کنید.

سی تی آنژیوگرافی قلب چیست؟

سی تی آنژیوگرافی قلب چیست

با استفاده از دستگاه سي تي اسكن و تزريق  ماده حاجب به درون عروق، رگ ها و دريچه هاي قلب  بررسی می‌شوند. ماده حاجب ماده‌اي سازگار با بدن است که برای افزایش کیفیت تصاویر در سیتی اسکن‌های پزشکی از آن استفاده می‌شود. با استفاده از این ماده، رادیولوژیست به راحتی می‌تواند ناهنجاری‌های موجود در بدن بیمار را تشخیص دهد.

در سی تی آنژیوگرافی قلب تمرکز تصویر بر روی ناحیه قفسه سینه است. به همین دلیل به جای عکس برداری از ریه افراد، رگ‌های اطراف آن بسیار مورد اهمیت قرار می‌گیرند. دستگاه استفاده شده در این آنژیوگرافی برای تصویربرداری از اشعه ایکس کمک می‌گیرد. تصاویر موجود در سی تی اسکن، سطح مقطع‌هایی از بدن را نشان می‌دهند که این روش برای بررسی بافت‌های درون بدن بسیار کمک کننده است.

با کمک دستگاه‌ سیتی اسکن، اشعه‌هایی به اندام‌های بدن تابیده می‌شود. سپس در هنگام عبور این اشعه‌ از عروق و دریچه‌های قلب اطلاعات به دست آمده به صورت جریان الکتریکی به دستگاهی به نام دتکتور ارسال می‌شود.

 استفاده از تجهیزات تخصصی سی تی اسکن که در مرکز تصویربرداری پزشکی تابا؛ باعث شده تا به راحتی و با دقت بالا مشکلات مربوط بیماری‌های قلبی/عروقی تشخیص داده ‌شود. ممکن است پزشک برای تشخیص مشکلات آئورت، دریچه‌های قلب‌ها و رگ‌های خونی (عروق کرونر) به شما سی تی اسکن قلب را توصیه کند. در این صورت بهتر است هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را جهت انجام سی تی آنژیو قلب را انجام دهید.

سی تی آنژیوگرافی قلب چگونه انجام می‌شود؟

سی تی آنژیوگرافی قلب چگونه انجام می‌شود

در ابتدا تکنسین از شما می‌خواهد تا روی دستگاه دراز بکشید. سپس ماده حاجب از طريق انژيوكت (وسيله اي كوچك كه درون رگ قرار مي گيرد) به درون بدن تزريق مي‌شود. سپس با قرار گرفتن الکترودهایی بر روی قفسه سینه سي تي اسكن انجام شده و تصاویر مورد نظر گرفته مي شود.

با کمک این ماده سیتی اسکن شما مدت زمان زیادی طول نمی‌کشد؛ پس از انجام تصویربرداری شما می‌توانید فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهید. کیفیت تصاویر گرفته شده و همچنین تحلیل درست نتایج سیتی آنژیوگرافی قلب تا حد زیادی به دستگاه، تجربه و مهارت کارشناس مربوطه و پزشک مقیم بستگی دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد سیتی اسکن پیشنهاد می‌کنیم مطلب سی تی اسکن  را مطالعه کنید.

البته اقداماتی نیز وجود دارد که انجام آن‌ها برای انجام سیتی آنژیو قلب بسیار ضروری است و دانستن آن خالی از لطف نمی‌باشد. در ادامه این اقدامات را به صورت کامل برای شما توضیح می‌دهیم پس با ما همراه باشید.

بیماران محترم برای دریافت تصاویر پزشکی خود به صورت مجازی و بدون نیاز به حضور در مرکز تابا، می توانید از طریق کلیک بر روی دکمه زیر و وارد کردن مشخصات، تصاویر پزشکی خود را دریافت کنند.

چه افرادی ممکن است به سی تی آنژیوگرافی قلب نیاز داشته باشند؟

سیتی آنژیوگرافی قلب برای چه افرادی مناسب است؟
  • افرادي كه داراي گرفتگي يا تنگ شدگي عروق كرونر ( قلبي) هستند.
  • تست ورزش فرد ( آزمايشي جهت بررسي قلب در هنگام فعاليت) مشكوك باشد و نياز به بررسي هاي بيشتر باشد.
  • اشخاصي كه داراي بيماي هاي مادرزادي قلبي_عروقي هستند.
  • افرادي كه سابقه فنر( استنت) يا بالون در عروق دارند.
  • افراي كه عمل قلب باز انجام داده اند.

تا به اینجا به اهمیت سیتی آنژیوگرافی قلب پی بردید. پس ضروری است در صورت مشاهده هر گونه علائم و یا حتی درد در ناحیه قفسه سینه با پزشک خود مشورت کنید؛ و در صورت لزوم این تست را انجام دهید تا از سلامتی خود اطمینان کافی را داشته باشید.

اقدامات قبل از سی تی آنژیوگرافی قلب

  • فعالیت‌های سنگین می‌توانند بر روی نتایج سی تی آنژیوگرافی قلب تاثیر بگذارند. بنابراین توصیه می‌شود قبل از انجام این تست از انجام این فعالیت‌ها خودداری کنید.
  • در حین انجام سیتی آنژیوگرافی قلب لباس راحت بپوشید و هر گونه اجسام فلزی را از خود دور کنید. وجود این اجسام باعث کاهش کیفیت و وضوح تصاویر می‌شوند.
  • در صورت داشتن بیماری و یا مشکلات خاصی حتما آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

بعد از انجام سی تی آنژیوگرافی قلب چه كارهايی بايد انجام دهيم؟

  • بعد از انجام سی تی آنژیو قلب، نياز به مراقبت خاصی نيست.
  • فرد می تواند كارهای روزمره خود را به راحتی انجام دهد.
  • رژيم غذايی عادي داشته باشد.
  • بعد از انجام این تست، اشعه ای درون بدن وجود ندارد.
  • نوشيدن آب و مايعات توصيه می شود.

مزایای سی تی آنژیوگرافی قلب

مزایای سی تی آنژیوگرافی قلب
  • سی تی آنژیوگرافی قلب در مقایسه با جراحی باز قلب، یک روش کم تهاجمی و بی خطر است.
  • بدون نياز به بی هوشي و اتاق عمل، قلب و عروق آن در كمترين زمان بررسی می شوند.
  • در این نمونه از آنژیوگرافی دوره بستری شدن فرد بیمار کوتاه است و مراقبت های بعد از آن ساده می‌باشد.
  • سی تی آنژیو قلب شیوه‌ای مفید جهت تشخیص ناهنجاری‌های ساختاری قلب و همچنین بیماری شریانی و وریدی است.
  • با كمترين خطر عروق قلبي بررسی می شوند و در صورت وجود و يا احتمال گرفتگی عروق اقدامات پيشگيرانه صورت می گيرد.
  • سی تی آنژیوگرافی قلب در مقایسه با ام آر آی حساسیت کمتری نسبت به حرکات بیمار در حین انجام این تست دارد.
  • اشعه استفاده شده در این تست هیچگونه عوارض جانبی ندارد.

عوارض سی تی آنژیوگرافی قلب

عوارض سی تی آنژیوگرافی قلب

بسیاری از افراد به دلیل استفاده از اشعه ایکس در سی تی آنژیوگرافی قلب از انجام این تست صرف نظر می‌کنند. اما اکثر بيماران بدون داشتن عوارض خاصي سی تی انژيو قلب را انجام می دهند. همان طور كه گفته شد برای انجام اين سی تی ماده حاجب به درون رگ تزریق می شود و احتمال بروز حساسيت به اين ماده بسيار پايين است.

 با اين وجود افرادی كه دارای سابقه حساسيت هستند با نظر و مشورت بزشک می توانند داروهايی را در جهت كاهش عوارض احتمالی استفاده كنند. خانم های شير ده نياز به قطع شير دهی بعد از انجام سی تی با تزريق ندارند. بنابراین بدون نگرانی و با خیالی راحت برای آگاهی از سلامتی خود سیتی آنژیوگرافی قلب را انجام دهید.

سوالات متداول

رایج ترین سوالات در مورد سی تی آنژیوگرافی قلب

1) آیا سی تی آنژیوگرافی برای قلب ضرر دارد؟

سیتی آنژیوگرافی قلب روشی بسیار ایمن است که معمولا افراد پس از انجام آن مشکل خاصی را تجربه نمی‌کنند. اما دسته دیگری از بیماران ممکن است عوارض خاصی مانند آلرژی به ماده حاجب و… را تجربه کنند که در این صورت توصیه می‌کنیم با راهنمایی‌های پزشک خود این تست را انجام دهید.

2) تفاوت آنژيوگرافی قلبی، سی تی آنژیو قلب و اسكن قلب چيست؟

  • در سی تی آنژیوگرافی قلب، فرد بعد از انجام نیاز به بستري ندارد و مدت زمان انجام كوتاه است و عوارضی ندارد.
  • در اسكن قلب با تزريق ماده راديو اكتيو به بدن بیشتر به بررسی ماهيچه های قلبی پرداخته می شود. بعد از انجام اشعه تا مدت زمان خاصی در بدن باقی می ماند.
  • در آنژیوگرافی قلبی، در اتاق عمل، کاتتری از کشاله ران یا ساعد وارد قلب می شود و با تزریق ماده حاجب به بررسی رگ‌ها پرداخته می‌شود. فرد بعد از انجام معمولا سی تی آنژیوگرافی یک روز در بیمارستان بستری می شود.

سخن پایانی

همان طور که می دانید یکی از ارگان‌های مهم در بدن ما قلب است. بنابراین توجه به علائم و مشکلات قلبی و همچنین پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها بسیار ضروری می‌باشد. یکی از راه‌هایی که در تشخیص زود هنگام بیماری‌های قلبی به ما کمک کرده و روند درمان و بهبودی را سریع‌تر می‌کند؛ سی تی آنژیوگرافی قلب است که به صورت کامل در این مطلب در مورد آن صحبت کردیم.

از آن جایی که انتخاب مرکز پزشکی مناسب برای انجام این تست تاثیر زیادی بر روی نتیجه آزمایشات شما دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای انجام معاینات و سی تی اسکن‌های خود از خدمات مرکز تصویربرداری پزشکی تابا استفاده کنید؛ برای انجام سی تی آنژیوگرافی قلب و استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، تنها کافیست بر روی دکمه زیر کلیک کنید؛ تا نوبت خود را از سریع‌ترین و دقیق‌ترین مرکز تصویربرداری پزشکی دریافت کنید.

منابع: health, CTScan

انتشار: الهام صمصامیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *