ام آر آی, مطالب مفید

ام آر آی چیست و چه کاربردی دارد؟

خدمات

ام‌آر‌آی

MRI

ام آرآی 1.5 تسلا GE آمریکا
تونل بزرگ
قرار گرفتن سر بیمار خارج از تونل در بیشتر تصویر برداری ها
امکان تصویربرداری از بیماران با وزن بالا
امکان تصویربرداری بی صدا
حذف آرتیفکت فلزی و حرکتی
تصویربرداری سه بعدی
دیسفیوژن و پرفیوژن
آنژیوگرافی بدون تزریق

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (ام‌آرآی) یک تست تصویربرداری تشخیصی ایمن، بدون درد و قدرتمند است. فناوری ام‌آرآی بسیار پیچیده است، اما اساساً از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای تولید تصاویر بدیع از بسیاری از ساختارهای داخلی بدن استفاده می‌کند. ام‌ار‌ای بسیار ایمن است زیرا از اشعه برای جمع آوری تصاویر استفاده نمی کند. اسکن ها معمولاً در عرض 20 تا 30 دقیقه کامل می شوند.

با استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، می توانید به راحتی و از طریق کلیک بر روی دکمه زیر، در سریع‌ترین و دقیق‌ترین مرکز تصویری برداری پزشکی (تابا) نوبت دریافت کنید.

یکی دیگر از روش‌های پیشرفته در تصویربرداری ام آر آی یا Magnetic Resonance Imaging است. با کمک این روش می‌توان بافت‌های درونی بدن را به صورت دقیق بررسی کرد و مشکلات ارگان‌های مهم را تشخیص داد.

در بسیاری از روش‌های تصویربرداری از اشعه ایکس استفاده می‌شود و افراد برای انجام معاینات خود در معرض دُز کمی از اشعه ایکس قرار می‌گیرند. ام آر آی هم روشی کاملا ایمن شناخته می‌شود که بسیاری از افراد به راحتی آن را انجام می‌دهند.

در این روش از امواج مغناطیسی و رادیویی استفاده می‌شود که ناحیه مورد نظر بدن را به صورت دقیق بررسی می‌کند و تصاویر بسیار دقیق را در اختیار افراد قرار می‌دهد. استفاده از دستگاه‌های پیشرفته و برخورداری از کادر پزشکی متخصص تاثیر بزرگی در بررسی مشکلات بیمار دارد.

یکی از دلایل منحصر بفرد بودن مرکز تصویربرداری پزشکی تابا، استفاده از تجهیزات پیشرفته در کنار همکاری با کادر پزشکی مجرب است. اولویت این مرکز همواره افزایش رفاه حال و سلامتی هموطنان عزیز بوده و در راستای تحقق این هدف بیشترین تلاش را کرده است.

در این مطلب به صورت کامل در مورد ام آر آی صحبت می‌کنیم پس با ما همراه باشید تا اطلاعات دقیقی را در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه موارد زیر را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

  • ام آر آی چیست؟
  • ام آر آی چگونه انجام می‌شود؟
  • انواع ام آر آی
  • کاربردهای ام آر آی

ام آر آی چیست؟

ام آر آی در مرکز تصویربرداری پزشکی تابا

یک روش تصویربرداری امن و پیشرفته است که با استفاده از امواج قوی و بی خطر مغناطیسی و رادیویی به بررسی ارگان‌های درون بدن می پردازد. هنگامی که میدان مغناطیسی توسط دستگاه ایجاد می‌شود؛ یک سیگنال رادیویی تشکیل شده که با کمک همین سیگنال از نواحی داخلی بدن تصاویر مورد نظر گرفته می‌شود.

پزشک با کمک MRI به بافت‌های درونی بدن نفوذ کرده و به صورت دقیق‌تر مشکلات افراد را بررسی کند.

این که پزشک چرا ممکن است ام آر آی را به افراد توصیه کند، دلایل مختلفی دارد که همه این موارد برای بررسی سلامت اندام‌ها و بافت‌های داخلی بدن انجام می‌گیرد. این بافت‌ها شامل استخوان‌ها، بافت‌های نرم (مانند رگ‌های خونی، رباط‌ها و عضلات) و مغز می‌باشند. البته در برخی مواقع از این آزمایش برای تشخیص بیماری‌ها و جراحت نیز استفاده می‌شود که در آن روند پیشرفت بیماری و تاثیر درمان بررسی می‌شود.

تشخیص به موقع بیماری‌ها تاثیر بهبود را دو چندان می‌کند، بنابراین لازم است برای اطمینان از عملکرد مناسب اجزای بدن خود این آزمایش را جدی بگیرید و در زمان مناسب با مشورت پزشک خود آن را انجام دهید.

ام آر آی چگونه انجام می‌شود؟

ام آر آی چگونه انجام می‌شود؟

دستگاه ام آر آی یک محفظه استوانه‌ای مانند و بزرگ است که توسط آهن‌ربا احاطه شده است. در تمامی آزمون های ام آر آی فرد به صورت عادی بر روی تخت قرار می‌گیرد. در این آزمایش بیمار در برابر یک میدان مغناطیسی قوی قرار می‌گیرد و این امواج به تمام قسمت‌های بدن فرد تابانده می‌شود. در نهایت امواج دریافت شده توسط کامپیوتر به سرعت تحلیل می‌شود و سپس پزشک می‌تواند تصاویر به دست آمده را با کیفیت بالاتر بر روی مانیتور ببیند.

در این کامپیوتر مشخص می‌شود که چه قسمت‌هایی از بدن امواج رادیویی بیشتری را از خود ساطع کرده‌اند. اگر این آزمایش با تزریق باشد قبل از خوابیدن روی تخت، آنژیوکت در دست بیمار قرار می‌گیرد و حین اسکن دارو به بیمار تزریق می‌شود.

به طور معمول جهت انجام ام آر آی بیمار درون یک محفظه تونل مانند قرار می‌گیرد که این مسئله برای اغلب افراد ناخوشایند است و حس خوبی از انجام ام آر آی ندارند. شاید با خودتان تصور کنید که این امواج ممکن است برای بدن ضرر داشته باشند و به همین دلیل از انجام معاینات خودداری می‌کنند.

در مرکز تصویربرداری تابا با استفاده از تونل بزرگ، ام آر آی سعی بر رفع این مشکل شده است؛ و فرد در حین تصویربرداری احساس راحتی دارد و سر در حین انجام تصویربرداری‌های شکم و لگن و اندام‌ها خارج از تونل قرار دارد.

بیماران محترم برای دریافت تصاویر پزشکی خود به صورت مجازی و بدون نیاز به حضور در مرکز تابا، می توانید از طریق کلیک بر روی دکمه زیر و وارد کردن مشخصات، تصاویر پزشکی خود را دریافت کنند.

انواع ام آر آی

انواع ام آر آی

1) ام آر آی کودکان با بیهوشی

از آن جایی که کنترل حرکات در انجام تصویربرداری بسیار مهم است و در MRI سر شخص باید بی حرکت باشد؛ عملا این کار برای کودکان و نوزادان غیر ممکن است. به همین علت این آزمایش برای آن‌ها با کمک بیهوشی انجام می ‌گیرد.

2) ام آر آی با تزریق

در این روش از ماده کنتراست استفاده می‌شود. این ماده کاملا بی‌خطر بوده و برای افزایش کیفیت تصاویر از آن استفاده می‌شود. افراد بسیار کمی نسبت به این ماده حساسیت نشان داده‌اند؛ که برای این مورد هم جای نگرانی نیست و پزشک شما می‌تواند با کمک برخی از داروها عوارض ماده کنتراست را کاهش دهد.

3) ام آر آی شکم، لگن و کمر

با کمک ام آر آی شکم و لگن قسمت‌های داخلی شکم مانند مثانه، رحم، کلیه، کبد و… مورد بررسی قرار می‌گیرند. با کمک این روش انواع بیماری‌های شکم و تومورها به خوبی تشخیص داده می‌شود.

از طرف دیگر پزشک ممکن است برای تشخیص بهتر و درمان مشکلات ستون فقرات، ام آر آی را پیشنهاد کند که انجام دهید. در این روش تمام قسمت‌های کمر بررسی می‌شوند و مشکلات مربوط به آن‌ها به خوبی تشخیص داده می‌شود.

4) ام آر آی مغز

برای تهیه تصاویر با با جزئیات زیاد از مغز بهترین روش انجام MRI است. با کمک این روش ناهنجاری‌های کوچک و همچنین وجود تومورها در بخش‌های مختلف مغز راحت‌تر شناسایی می‌شوند.

5) ام آر آی از روده کوچک (MRE)

6) ام آر آی از مجرای صفراوی

7) ام آر آی عروق بدن بدون تزریق

کاربردهای ام آر آی

کاربردهای ام آر آی

در حال حاضر از این روش برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود که تاثیر زیادی بر روی روند درمان و بهبودی دارد. در ادامه قسمت‌های مهمی از بدن که با ام آر آی بررسی می‌شوند را نام می‌بریم.

  • پستان‌ها
  • کبد
  • کلیه‌ها
  • تخمدان
  • پانکراس
  • پروستات
  • مغز
  • شکم و لگن
  • ستون فقرات

خوشبختانه تمامی موارد گفته شده در مرکز تصویربرداری پزشکی تابا با بهترین امکانات انجام می‌شود. بنابراین شما می‌توانید با خیالی راحت معاینات خود را در این مرکز انجام دهید.

برای انجام ام آر آی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

مهم‌ترین نکات برای انجام ام آر آی

1) از اجسام فلزی استفاده نکنید.

اجسام فلزی مانند جواهرات، عینک و سنجاق سر ممکن است بر روی کیفیت تصاویر به دست آمده از MRI اثر بگذارند. در این صورت تصاویر به صورت دقیق نمایش داده نخواهند شد. بنابراین حتما لازم است که این مورد را جدی بگیرید. اشیای فلزی به هیچ عنوان نباید وارد اتاق ام آر آی شوند، همچنین کارت های اعتباری و موبایل ممکن است در اثر مغناطیس دچار آسیب شوند. پس توصیه می‌کنیم این اجسام را یا در خانه بگذارید و یا اینکه قبل از انجام معاینات و آزمایش‌های خود آن‌ها را از خودتان دور کنید.

اگر در بدن خود دارای هریک از موارد زیر هستید حتما به مرکز اطلاع دهید:

  • باتری قلبی
  • جسم فلزی در بدن مانند پین یا پلاتین یاترکش
  • کلیپس مغزی
  • اجسام فلزی خارجی در بدن مانند تراشه فلزی در چشم و غیره

2) هرگونه مشکل یا بیماری زمینه‌ای را با پزشک خود در میان بگذارید.

در صورت داشتن هرگونه شرایط پزشکی خاص یا بیماری زمینه‌ای مانند آسم، دیابت و… حتما با پزشک خود صحبت کنید. بهتر است بدانید اطلاع نداشتن پزشک در مورد مشکلات شما ممکن است مانع از تشخیص درست بیماری شود. پس با مشورت کردن با پزشک متخصص از به وجود آمدن خطرات با ریسک بالا پیشگیری کنید.

آمادگی‌های قبل و بعد از ام آر آی

اصولا جهت انجام ام آر آی‌های بدون تزریق امادگی خاصی نیاز نیست. اما باید به تمامی موارد و نکاتی که در قسمت قبل گفتیم دقت کنید.

پس از تمام شدن معاینات و انجام MRI افراد می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را انجام دهند. اما اگر در حین انجام آزمایشات از آرام بخش استفاده شده باشد، فرد باید کمی صبر کند تا اثر این داروها از بین برود. در صورتی که در حین انجام آزمایش از ماده کنتراست استفاده شده باشد؛ بیمار باید پس از معاینه مقدار زیادی آب بنوشد تا ماده کنتراست از داخل بدن بیرون رود.

مزایای انجام ام آر آی در مرکز تصویربرداری پزشکی تابا

1) ام آر آی 1.5 تسلا GE آمریکا

2) تونل بزرگ جهت راحتی بیماران

3) قرار گرفتن سر بیمار خارج از تونل در بیشتر تصویر برداری ها

4) امکان تصویربرداری از بیماران با وزن بالا

5) امکان تصویربرداری بی صدا

6) حذف آرتیفکت فلزی و حرکتی

7) تصویربرداری سه بعدی

عوارض ام آر آی

ام آر آی یکی از ایمن‌ترین روش‌های تصویربرداری است و انجام نوع ساده و بدون تزریق آن عوارضی ندارد. در هنگام تزریق دارو ممکن است فقط مقداری طعم فلز در دهان خود حس کنید. داروی تزریق شده غیر حساسیت زا و معمولا بدون عوارض جانبی است. معمولا افرادی که به داروی تزریقی آلرژی داشته باشند قبل از انجام این معاینه باید مقداری دارو مصرف کنند تا احتمال حساسیت آن‌ها کمی کاهش یابد.

آیا ام آر آی خطرناک است و درد دارد؟

همان طور که چندین بار به این موضوع اشاره کردیم، MRI به عنوان روشی غیر تهاجمی و کاملا ایمن شناخته شده است. از آن جایی که سلامتی از هر موضوع دیگری مهم‌تر است پس لازم است نسبت به انجام چکاپ‌ها و آزمایشات خود حساس‌تر باشید.

از آن جایی که در ام آر آی از آهنرباهای قوی استفاده می‌شود؛ وجود فلز در بدن شما در صورت جذب به آهنرباها می‌تواند یک خطر ایمنی باشد. حتی اگر به آهنربا جذب نشود، اجسام فلزی می‌توانند تصویر ام آر آی را مخدوش کنند.

قبل از انجام آم آر آی پرسش نامه ای را تکمیل می‌کنید که از وجود دستگاه های فلزی یا الکترونیکی در بدن شما مطلع شوند. ممکن است نتوانید ام آر آی انجام دهید مگر اینکه دستگاهی دارای تائیدیه ایمنی ام آر آی باشد. این دستگاه ها عبارتند از:

  • پروتزهای مفصلی فلزی
  • دریچه‌های مصنوعی قلب
  • دفیبریلاتور قلب قابل کاشت
  • پمپ‌های تزریق داروی کاشته شده
  • محرک‌های عصبی کاشته شده
  • گیره‌های فلزی
  • پین‌های فلزی، پیچ‌ها،صفحات، استنت‌ها یا منگنه‌های جراحی
  • کاشت حلزون
  • گلوله، ترکش یا هر نوع قطعه فلزی دیگر وسیله داخل رحمی
  • اگر خالکوبی یا آرایش دائمی دارید؛ از پزشک خود بپرسید که آیا ممکن است بر ام آر آی شما تاثیر بگذارد یا خیر برخی از جوهرهای تیره‌تر حاوی فلز هستند.
  • قبل از برنامه  ریزی ام آر آی اگر فکر می‌کنید باردار هستید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اثرات میدان‌های مغناطیسی بر روی جنین به خوبی درک نشده است. ممکن است  پزشک معاینه جایگزین یا به تعویق انداختن ام آر آی را توصیه کند. همچنین اگر در حال شیردهی هستید، به پزشک خود اطلاع دهید، به خصوص اگر لازم است مواد حاجب دریافت کنید.

همچنین مهم است که مشکلات کلیوی یا کبدی رابا پزشک و تکنسین خود در میان بگذارید. زیرا مشکلات مربوط به این اندام ها ممکن است استفاده از مواد حاجب تزریقی را در طول اسکن شما محدود کند.

تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی در چیست؟ کدام بهتر است؟

تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی
تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی

سی تی اسکن بیشتر برای اجزای استخوانی کاربرد دارد و ام آر آی بیشتر برای بافت نرم بدن استفاده می‌شود. اولین تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی در پرتوهای استفاده شده در آن‌هاست. همان طور که در قسمت‌های قبل گفتیم در سیتی اسکن از اشعه ایکس استفاده می‌شود و در ام آر آی امواج رادیویی تصاویر را ثبت می‌کنند.

اسکنر مورد استفاده در طول انجام آزمایشات سی تی اسکن، اشعه ایکس را به بدن فرستاده و با شناسایی همزمان تصاویر متعدد را ثبت می‌کند. سیتی اسکن تنها تصاویر ساختار کلی و اسکلتی از بدن را نشان می‌دهد؛ این روش تصویربرداری بیمار را در معرض بسیار کم اشعه قرار می دهد.

اسکن‌های انجام شده از طریق MRI، بدون استفاده از تابش انجام می‌شوند. به همین علت تصاویر دقیق از اندام‌ها، بافت‌های نرم، استخوان‌ها و سایر ساختارهای داخلی بدن را ثبت می‌کنند. تصاویر ثبت شده توسط دستگاه‌های ام آر آی جزئیات بیشتری از بدن انسان را نشان می‎دهند. به همین علت اطلاعات دقیق‌تری در اختیار متخصصان قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است تشخیص این مسئله که کدامیک مفیدتر است باپزشک مربوطه می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مطلب سی تی اسکن را مطالعه کنید.

سخن پایانی

ام آر آی آزمایشی بسیار مهم برای تشخیص مشکلات و ناهنجاری‌های بدن است. تصاویر به دست آمده از این معاینه بسیار دقیق هستند و جزئیات بیشتری از اعضای بدن را نشان می‌دهند.

برای اطمینان از انجام معاینات ام آر آی و همچنین تفسیر نتایج آن، بهترین انتخاب برای شما مرکز تصویربرداری پزشکی تابا خواهد بود. شما می‌توانید به صورت غیر حضوری و با استفاده از سامانه نوبت دهی آنلاین از خدمات متنوع این مرکز استفاده کنید.

برای انجام ام آر آی و همچنین استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، تنها کافیست بر روی دکمه زیر کلیک کنید؛ تا از سریع‌ترین و دقیق‌ترین مرکز تصویربرداری پزشکی نوبت خود را دریافت کنید.

انتشار: الهام صمصامیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *