برای بیماران, رادیولوژی دیجیتال, مطالب مفید

رادیولوژی در شیراز؛ مرکز تابا| نوبت فوری آنلاین

رادیولوژی در شیراز یا علم تصویربرداری روشی بسیار ایمن برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌هاست. با کمک این روش بسیاری از پزشکان می‌توانند به راحتی مشکلات افراد را تشخیص دهند. در حقیقت هدف از رادیولوژی در شیراز تشخیص مشکلات داخلی، جلوگیری از آسیب‌های جدی و درد است.

در رادیولوژی در شیراز از اشعه ایکس و امواج پرتوهای مختلف استفاده می‌شود. این امر در تشخیص سریع بیماری‌ها و همچنین بهبود روند درمان بسیار کمک کننده است. در حقیقت یکی از مواردی که باعث می‌شود بسیاری از افراد رادیولوژی را ترجیح دهند، بدون عارضه بودن آن است.

برای انجام دقیق رادیولوژی در شیراز نیاز است از بهترین و به‌روزترین دستگاه‌ها استفاده شود تا نتیجه معاینات بسیار دقیق باشد. خوشبختانه مرکز تصویربرداری پزشکی تابا با استفاده از تجهیزات مدرن و همچنین همکاری با کادر پزشکی مجرب؛ این دغدغه شما را رفع می‌کند تا اطلاعات کامل‌ و دقیق‌تری از سلامت ارگان‌های بدن را در اختیارتان قرار دهد.

در این مطلب به صورت کامل در مورد رادیولوژی در شیراز صحبت می‌کنیم پس با ما همراه باشید تا اطلاعات دقیقی را در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه موارد زیر را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

  • رادیولوژی چیست؟
  • رادیولوژی در شیراز چگونه انجام می‌شود؟
  • کاربردهای رادیولوژی در شیراز
  • انواع رادیولوژی در شیراز

با استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، می توانید به راحتی و از طریق کلیک بر روی دکمه زیر، در سریع‌ترین و دقیق‌ترین مرکز تصویری برداری پزشکی (تابا) نوبت دریافت کنید.

رادیولوژی چیست؟

رادیولوژی در شیراز
رادیولوژی در شیراز

رادیولوژی در شیراز یا تصویربرداری پزشکی یکی از شاخه‌های پزشکی است که با استفاده از روش‌های غیر تهاجمی اطلاعات زیادی درباره اجزا درون بدن به ما می‌دهد. در این روش از اشعه ایکس برای ارزیابی و یا تشخیص وضعیت بیمار استفاده می‌شود. شاید با خودتان فکر کنید که اشعه استفاده شده در رادیولوژی در شیراز برای سلامتی بسیار مضر می‌باشد. اما در حقیقت استفاده از این اشعه برای داشتن تصاویر دقیق و با کیفیت بسیار کمک کننده است بنابراین بودن آن هیچ خطری ندارد. بسیاری از افراد بعد از انجام رادیولوژی در شیراز هیچ گونه عوارض خاصی را تجربه نمی‌کنند.

رادیولوژی در شیراز چگونه انجام می‌شود؟

رادیولوژی در شیراز ؛ نحوه انجام رادیولوژی
رادیولوژی در شیراز ؛ نحوه انجام رادیولوژی

ممکن است برای انجام رادیولوژی در شیراز و تصویربرداری، تکنسین از شما بخواهد که روی تخت دراز بکشید؛ و یا اینکه در کنار دستگاه مورد نظر بایستید تا تصویربرداری انجام شود. هنگامی که شما در مقابل پرتوهای اشعه ایکس قرار می‌گیرید، رادیولوژیست تصویر مورد نظر را می‌گیرد.

با کمک این دستگاه‌ها اشعه‌هایی به اندام‌های بدن تابیده می‌شوند. سپس با عبور این اشعه‌‌ها از بافت‌ها اطلاعات به دست آمده به صورت جریان الکتریکی به دستگاهی مخصوص ارسال می‌شود. در نهایت دستگاه این اطلاعات را به کامپیوتر پر قدرتی می‌فرستد و نتیجه کار به صورت تصویر ثبت می‌شود.

بیماران محترم برای دریافت تصاویر پزشکی خود به صورت مجازی و بدون نیاز به حضور در مرکز تابا، می توانید از طریق کلیک بر روی دکمه زیر و وارد کردن مشخصات، تصاویر پزشکی خود را دریافت کنند.

کاربردهای انجام رادیولوژی در شیراز

رادیولوژی در شیراز ؛ کاربردهای رادیولوژی
رادیولوژی در شیراز ؛ کاربردهای رادیولوژی
  • برای به دست آوردن تصاویر رنگی با کنتراست از شکم، کلیه، معده، مری و…
  • برای بررسی انواع شکستگی‌ها
  • عکس برداری از ریه برای بررسی و تعیین وضعیت سلامت
  • بررسی ستون فقرات با رادیولوژی در شیراز

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است در رادیو لوژی امکان تشخیص شکاف‌ها، برآمدگی‌ها یا دیسک‌های فتق بعد از عمل وجود ندارد.

انواع رادیولوژی در شیراز و دستگاه‌های مربوط به آن‌ها

امروزه انواع مختلفی از تکنیک‌های رادیولوژی در بخش‌های رادیولوژی مرکز تصویربرداری پزشکی تابا مورد استفاده قرار می گیرد. احتمالاً در طول زمان برخی از اصطلاحات مربوط به انواع رادیولوژی در شیراز را شنیده اید؛ در ادامه به صورت کامل در مورد این مبحث صحبت می‌کنیم.

1) رادیولوژی دیجیتال

رادیولوژی در شیراز ؛ رادیولوژی دیجیتال
رادیولوژی در شیراز ؛ رادیولوژی دیجیتال

در مرکز تابا تصویر برداری این نمونه از رادیولوژی در شیراز با استفاده از دستگاه های تمام اتوماتیک صورت می‌گیرد؛ که در کیفیت نهایی تصویر و در نتیجه تشخیص پزشک تاثیر بسزایی دارد. استفاده از دستگاه‌هایی با قابلیت حرکت در تمامی جهت این امکان را به بیمارانی که دارای محدودیت حرکتی هستند می دهد، که بدون درد و بسیار راحت بر روی تخت جابه‌جا شوند.

سرعت و کیفیت بالای تهیه تصویر باعث تمایز رادیولوژی دیجیتال شده است. اهمیت استفاده از دستگاه های دیجیتال به خصوص در تصویر برداری‌های مهره‌های کمر و عکس‌های رنگی بیشتر نمایان می شود.

2) سی تی اسکن

رادیولوژی در شیراز ؛ سی تی اسکن
رادیولوژی در شیراز ؛ سی تی اسکن

سی تی اسکن یک روش بسیار دقیق، سریع  و بدون درد برای تشخیص مشکلات بدن است. در حقیقت سی تی اسکن جایگزین بسیاری از روش‌های تهاجمی مانند لاپاراسکوپی و غیره شده است. در این روش تصاویر با تعداد بیشتر و به صورت مقطعی گرفته می‌شود که با کمک آن‌ها می‌توان بافت‌های درون بدن را بررسی کرد.

همان طور که در قسمت قبل گفتیم با کمک دستگاه سی تی اسکن و اشعه ایکس استفاده شده در آن، اطلاعات به کامپیوتر مخصوص انتقال داده می‌شود. دستگاه‌های سی تی اسکن به راحتی می‌توانند تصاویر با جزئیات بیشتر از نواحی داخلی بدن تهیه کنند. با استفاده از تجهیزات تخصصی سیتی اسکن به راحتی مشکلات مربوط بیماری‌های قلبی/عروقی، عفونی، سرطان و اختلالات اسکلتی عضلانی تشخیص داده می‌شود.

مطلب مرتبط: آشنایی کامل با سی تی اسکن

3) ام آر آی (MRI)

رادیولوژی در شیراز ؛ ام آر آی
رادیولوژی در شیراز ؛ ام آر آی

یک روش تصویربرداری امن و بسیار پیشرفته دیگر ام آر آی است. در این روش بدون استفاده از اشعه ایکس به تصویر برداری از بدن می‌پردازند.

در ام آر آی از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای تهیه تصاویر استفاده می‌شود. هنگامی که میدان مغناطیسی توسط دستگاه ایجاد شد؛ یک سیگنال رادیویی تشکیل شده که با کمک همین سیگنال از نواحی داخلی بدن تصاویر مورد نظر گرفته می‌شود.

پزشک با کمک MRI می‌تواند به بافت‌های درونی بدن نفوذ کرده و به صورت دقیق‌تر مشکلات افراد را بررسی کند.

4) سونوگرافی

رادیولوژی در شیراز ؛ سونوگرافی
رادیولوژی در شیراز ؛ سونوگرافی

در این روش از امواج فراصوت استفاده می شود. در حقیقت با کمک امواج صوتی با فرکانس بالا تصاویر دقیقی از اندام‌ها و ساختارهای داخل بدن به دست می‌آید. نحوه عملکرد دستگاه سونوگرافی به این صورت است که در ابتدا امواج گفته شده به بدن تابیده می‌شوند؛ سپس با بازتاب و اندازه‌گیری زمان رفت و برگشت این امواج، تصاویر نهایی از بافت‌های بدن گرفته می‌شود.

این روش هم مانند سیتی اسکن بدون درد است و خطری هم ندارد بنابراین افراد به راحتی می‌توانند آن را انجام دهند.

5) ماموگرافی

رادیولوژی در شیراز ؛ ماموگرافی
رادیولوژی در شیراز ؛ ماموگرافی

ماموگرافی یکی از روش‌های تشخیص سریع سرطان سینه به وسیله تابش پرتوهای خفیف اشعه ایکس است. در این روش بافت پستان و زیر بغل مورد بررسی قرار می‌گیرد. عکس برداری از پستان‌ها در مرکز تصویربرداری پزشکی تابا توسط دستگاه دیجیتال با کمترین درد و همچنین با میزان دوز اشعه کمتری انجام می‌شود.

مطلب مرتبط: هر آنچه در مورد ماموگرافی باید بدانید

6) تراکم استخوان

رادیولوژی در شیراز ؛ تراکم استخوان
رادیولوژی در شیراز ؛ تراکم استخوان

سنجش تراکم استخوان یک روش پزشکی است که برای تعیین تراکم و استحکام استخوان‌ها از آن استفاده می‌شود. گاهی اوقات ممکن است استخوان‌های افراد با ضربه‌های کوچک بشکنند و آسیب بینند؛ در چنین شرایطی افراد باید معاینات مربوط به تراکم استخوان را انجام دهند تا از بروز آسیب‌های جدی‌تر جلوگیری کنند.

با تعیین مقدار اشعه خارج شده از بدن، میزان تراکم استخوان‌ها سنجیده می‌شود. در حقیقت هر چه فضای خالی در استخوان‌ها کمتر و در مقابل تراکم استخوان بیشتر باشد، مقدار اشعه کمتری از بدن خارج می‌شود. خوشبختانه در مرکز تصویربرداری پزشکی تابا برای انجام این سنجش مهم از به روزترین دستگاه جهت بررسی پوکی استخوان در همه سنین و به صورت روزانه و بدون نوبت دهی قبلی صورت می‌گیرد.

مطلب مرتبط: نحوه انجام سنجش تراکم استخوان

رادیولوژی در شیراز ؛ رادیولوژی فک و صورت

رادیولوژی در شیراز ؛ رادیولوژی فک و صورت
رادیولوژی در شیراز ؛ رادیولوژی فک و صورت

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، بسیاری از دندانپزشکان برای بررسی و تشخیص دقیق مشکلات دهان و دندان از رادیولوژی استفاده می‌کنند. با کمک رادیولوژی فک و صورت می‌توان ریشه‌های دندان، غدد بزاقی، سینوسی و اعصاب را بررسی کرد.

در این رادیولوژی با کمک اشعه ایکس تصاویر با کیفیتی از داخل دهان و دندان گرفته می‌شود. دندانپزشکان از طریق تصویر ثبت شده می‌توانند بسیاری از مشکلات دندان را مانند پوسیدگی، حفره‌های دندانی و… را تشخیص دهند. البته در برخی اوقات برای تشخیص مشکلات فک و جمجمه هم رادیولوژی در شیراز استفاده می‌شود.

رادیولوژی در شیراز ؛ رادیولوژی ستون فقرات

رادیولوژی در شیراز ؛ رادیولوژی ستون فقرات
رادیولوژی در شیراز ؛ رادیولوژی ستون فقرات

یکی از رایج ترین راه‌ها برای تشخیص بیماری‌های ستون فقرات، رادیولوژی است. اگر چه برای تشخیص مشکلات این ناحیه می‌شود از روش‌های دیگری مانند سیتی اسکن، ام آر آی و… استفاده کرد. اما اغلب پزشکان برای بررسی ستون مهره‌ها، رادیولوژی را پیشنهاد می‌دهند.

علت انجام رادیو لوژی ستون فقرات:

1) بررسی انحنای غیر طبیعی ستون فقرات

2) پیدا کردن علت‌ دردهای مداوم، ضعف و بی حسی

3) بررسی اثرات ناشی از مشکلاتی مانند عفونت‌ها، تومورها و… بر روی ستون فقرات

توجه داشته باشید در حین انجام هر نوع رادیولوژی در شیراز که با اشعه ایکس انجام می‌شود، باید اجسام فلزی را از خود دور نگهدارید. چرا که بر روی کیفیت تصاویر اثر می‌گذارند.

رادیولوژیست کیست و چه وظایفی دارد؟

رادیولوژی در شیراز ؛ وظیفه متخصص رادیولوژی
رادیولوژی در شیراز ؛ وظیفه متخصص رادیولوژی

رادیولوژیست فردی متخصص است که در زمینه تصویربرداری پزشکی تخصص دارد. این افراد تصاویری را که با کمک اشعه ایکس و… بدست آمده است را تجزیه و تحلیل می‌کنند. شغل رادیولوژیست‌ها با توجه به تخصص آن‌ها متفاوت است.

متخصص رادیو لوژی با کمک تصاویر گرفته شده و اطلاعات در مورد بیماری‌ها می‌تواند به افراد روش‌های درمانی مناسبی را توصیه کند. رادیولوژیست به صورت دائم وضعیت بیمار را مورد بررسی قرار می‌دهد و با کمک تیم پزشکی خود می‌توانند روند بررسی و درمان را بهبود ببخشند.

مزایای انجام رادیولوژی در شیراز

  • به پزشک این امکان را می‌دهد که با کمترین عارضه، به داخل بدن بیمار راه پیدا کند و اطلاعات مورد نظر خود را به دست بیاورد.
  • با گرفتن چند عکس رادیولوژی، پزشک می‌تواند در همان مراحل اولیه بیماری و مشکلات را تشخیص دهد. همین امر کمک می‌کند که درمان سریع‌تر آغاز شود و روند آن را بهبود می‌بخشد.
  • در کمترین زمان ممکن با دقت‌ زیادی تصاویر رادیولوژی گرفته می‌شوند. با ارائه تصویر دقیق از نواحی مورد نظر، اطلاعات مهمی را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد و تصمیم گیری وی را برای درمان آسان‌تر می‌کند.

معایب رادیولوژی در شیراز

خوشبختانه رادیولوژی در شیراز یکی از روش‌های ایمن برای تشخیص بیماری‌ها شناخته می‌شود. طبق اطلاعات گفته شده مزایای رادیولوژی در برابر خطرات کم و احتمالی ناشی از دریافت اشعه ایکس بیشتر به چشم می‌آید.

البته برخی از افراد ممکن است در طول آزمایش و معاینات به ندرت عوارض مربوط به رادیولوژی را تجربه ‌کنند. در چنین مواقعی اگر شرایط یا بیماری خاصی دارید توصیه می‌کنیم حتما قبل از انجام رادیولوژی با پزشک خود صحبت کنید.

توجه داشته باشید نباید به صورت مداوم آزمایش‌های مربوط به رادیولوژی را انجام دهید. بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و در صورت لزوم نسبت به معاینات مربوطه اقدام کنید.

سوالات متداول در مورد رادیولوژی

در رادیولوژی با استفاده از اشعه ایکس تصاویری از بدن تهیه می‌شود و در نهایت این نتایج توسط رادیولوژیست تفسیر می‌شود.

ریه، شکم و استخوان‌ها (اعم از جمجمه، سینوس‌های صورت، استخوان بینی، ستون فقرات، دنده‌ها، قسمت‌های مختلف دست و پا و فک و دهان)

توصیه می‌شود برای انجام رادیولوژی تلفن همراه و اجسام فلری را از خود دور کنید، همچنین در صورت باردار بودن باید به تکنسین اطلاع دهید.

به صورت کلی برای انجام هر گونه آزمایش و تست که در آن از اشعه ایکس استفاد می‌شود، بهتر است جواهرات و اجسام فلزی را از خود دور کنید. زیرا این اجسام بر روی کیفیت تصاویر تاثیر می‌گذارند.

خیر. اما توصیه می شود در صورت امکان تا 24 ساعت پس از تزریق شیر ندهند. همچنین پس از تزریق با مصرف مایعات زیاد، دارو از بدن دفع می شود.

خیر. تا حد امکان از انجام رادیولوژی در دوران بارداری خودداری شود؛ مگر در مواقع بسیار اورژانسی که با هماهنگی با پزشک معالج و زنان باید انجام گیرد.

با توجه به نوع عکس و خدمات هزینه ها متغییر می‌باشد. برای اطلاع دقیق از هزینه به مرکز مراجعه نموده و یا از طریق سایت درخواست نوبت دهی دهید.

جمع بندی

رادیولوژی یکی دیگر از ابزارهای تصویربرداری پیشرفته و مورد اعتماد است که تعداد زیادی از افراد برای رهایی از مشکلات و بیماری‌های خود آن را انجام می‌دهند. امروزه سلامتی یکی از موضوعات مهمی است که توجه و اهمیت به آن چندین برابر شده است. بنابراین یکی از راه‌هایی که می‌توانید نسبت به این امر مهم اطمینان خاطر داشته باشید انجام معایناتی مانند رادیولوژی است.

مرکز تصویربرداری پزشکی تابا با بهره‌گیری از پزشکان متخصص آماده ارائه بهترین خدمات به هموطنان عزیز است.

برای انجام رادیولوژی در شیراز و همچنین استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، تنها کافیست بر روی دکمه زیر کلیک کنید؛ تا از سریع‌ترین و دقیق‌ترین مرکز تصویربرداری پزشکی نوبت خود را دریافت کنید.

منابع: Radiology

انتشار: الهام صمصامیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *