مطالب مفید, سی تی اسکن

سی تی آنژیوگرافی چگونه انجام می شود؟

سی تی آنژیوگرافی

یک روش تشخیصی جدید که برای ارزیابی بیماری‌ها استفاده می‌شود، سی تی آنژیو گرافی است. در واقع آنژیوگرافی مقطع نگاری کامپیوتری بوده که با کمک آن مشکلات مربوط به عروق خونی، قلب، کلیه‌ها و… مشخص می‌شود.

در سی تی آنژیوگرافی در کنار دستگاه سیتی اسکن از ماده حاجب برای تصویربرداری از ارگان مهم بدن استفاده می‌شود. این آزمایش می‌تواند نواحی باریک یا مسدود شده رگ خونی را نشان دهد. در صورتی که پزشک ناهنجاری‌هایی را در رگ‌ها و عروق اجزای بدن تشخیص دهد، ممکن است برای این افراد سی تی آنژیوگرافی را تجویز کند. اطلاعات به دست آمده از سی تی آنژیو برای تشخیص بهتر بیماری و درک وضعیت بیمار بسیار کمک کننده است.

یکی از مراکز مجهز به دستگاه‌های پیشرفته و به‌روز، مرکز تصویربرداری پزشکی تابا است. این مرکز در جهت رفاه حال مراجعه کنندگان در کنار استفاده از بهترین دستگاه‌ها با کادر پزشکی متخصصی هم همکاری می‌کند.

در این مطلب به صورت کامل در مورد سی تی آنژیوگرافی صحبت می‌کنیم و هر آنچه که نیاز است در مورد آن بدانید را به صورت کامل توضیح می‌دهیم. در ادامه موارد زیر را بررسی می‌کنیم.

  • آنژیوگرافی چیست؟
  • سی تی آنژیوگرافی چگونه انجام می‌شود؟
  • دلایل تجویز سی تی آنژیوگرافی
  • اقدامات لازم برای انجام سی تی آنژیوگرافی قلب
  • تفاوت آنژیوگرافی با سی تی آنژیوگرافی

با استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، می توانید به راحتی و از طریق کلیک بر روی دکمه زیر، در سریع‌ترین و دقیق‌ترین مرکز تصویری برداری پزشکی (تابا) نوبت دریافت کنید.

آنژیوگرافی چیست؟

سی تی آنژیوگرافی چیست

آنژیوگرافی یکی از پرکاربردترین روش‌ها در تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی، مغزی و عروقی است. در اصطلاح پزشکی آنژیو به معنای رگ و گرافی به معنای تصویربرداری است. پس آنژیوگرافی یعنی تصویربرداری از رگ‌ها؛ حال اگر تصویربرداری با استفاده از دستگاه سی تی باشد به آن سی تی آنژیوگرافی گفته می‌شود.

اگر سیتی آنژیو از عروق قلبی باشد، به آن سی تی آنژیو قلب یا کرونر هم گفته می ‌شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب سی تی آنژیوگرافی قلب را مطالعه کنید. اما اگر این سی تی از عروق گردن باشد به آن سیتی آنژیو عروق گردنی یا سی تی آنژیو کاروتید گفته می شود.

اطلاعاتی که از این نوع تصویربرداری به دست می‌آید بسیار دقیق‌تر از ام آر آی، سونوگرافی و… است؛ از طرف دیگر سی تی اسکن در مقایسه با دیگر روش‌ های تصویربرداری می ‌تواند جزئیات دقیق تری را حتی در کوچک ترین بخش‌های بدن مانند عروق خونی نشان می‌دهد.

سیتی آنژیوگرافی سریع‌تر، غیر تهاجمی و بدون عارضه است. به این ترتیب می توان برای خطرات احتمالی سایر روش‌ها مانند جراحی و… را با کمک این سی تی آنژیوگرافی کاهش داد.

سی تی آنژیوگرافی چگونه انجام می‌شود؟

در طول انجام سیتی آنژیو افراد بر روی تختی دراز می‌کشند و ماده کنتراست یا همان ماده حاجب به دست یا بازوی افراد تزریق می‌شود. این ماده برای دیده شدن راحت‌تر و بهتر رگ‌های خونی بسیار کمک کننده است.

با کمک این ماده سیتی آنژیو شما مدت زمان زیادی طول نمی‌کشد؛ به همین علت پس از انجام تصویربرداری شما به راحتی می‌توانید فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهید. توجه داشته باشید برای انجام هر نوع سی تی آنژیوگرافی نیاز به تزریق می باشد.

نحوه عملکرد دستگاه‌ سیتی آنژیوگرافی به این صورت است که با کمک این دستگاه‌ها اشعه‌هایی به اندام‌های بدن تابیده می‌شود. با عبور این اشعه‌‌ها از عروق و بافت‌های بدن اطلاعات مخصوصی به دست می‌آید. این اطلاعات به صورت جریان الکتریکی به دستگاهی به نام دتکتور ارسال می‌شود.

استفاده از تجهیزات تخصصی سی تی اسکن در مرکز تصویربرداری پزشکی تابا؛ باعث شده تا به راحتی و با دقت بالا مشکلات مربوط به بیماری‌های ارگان‌های مهم بدن مانند قلب، عروق و… تشخیص داده ‌شود.

بیماران محترم برای دریافت تصاویر پزشکی خود به صورت مجازی و بدون نیاز به حضور در مرکز تابا، می توانید از طریق کلیک بر روی دکمه زیر و وارد کردن مشخصات، تصاویر پزشکی خود را دریافت کنند.

دلایل تجویز سی تی آنژیوگرافی

برای بررسی وضعیت رگ‌ها و عروقی که به اندام‌های بدن متصل‌اند مانند:

  • مغز
  • قلب
  • گردن
  • شکمی (کلیه، کبد و…)
  • قفسه سینه
  • دست و بازو
  • پاها
  • لگن

 

برای چکاپ و تشخیص وضعیت بیماری‌های وابسته به عروق مانند:

  • انسداد
  • ناهنجاری‌های موروثی قلبی/ عروقی
  • تومورها
  • لخته های خون
  • آماس رگ (آنیوریسم)

چه زمانی باید سی تی آنژیوگرافی را انجام دهیم؟

بهترین زمان انجام سی تی آنژیوگرافی
بهترین زمان انجام سی تی آنژیوگرافی

اگر در قسمت‌های مغز، قلب، ریه، کلیه و یا سایر ارگان‌های بدن مشکلات و ناهنجاری‌هایی وجود داشته باشد؛ شما به سی تی آنژیوگرافی نیاز خواهید داشت. پزشکان از اطلاعات این آزمایش برای تصمیم گیری بهتر در مورد وضعیت سلامت و همچنین روند درمان شما استفاده می‌کنند.

این اطلاعات تا حد زیادی می‌تواند در جلوگیری از حمله قلبی و همچنین سکته مغزی موثر باشد. از طرف دیگر با تشخیص به موقع بیماری‌هایی مانند سرطان و… می‌تواند روند درمان و بهبود را سریع‌تر کند. در قسمت‌های بعدی در مورد کاربردهایی مهم سیتی آنژیوگرافی به صورت کامل‌تر صحبت می‌کنیم.

مزایای سی تی آنژیوگرافی

  • سی تی آنژیوگرافی هزینه کمتری نسبت به سایر روش‌های تصویربرداری دارد.
  • یکی از راه‌های مفید برای بررسی انسداد عروق کرونری، سی تی آنژیوگرافی قلب است.
  • این سی تی اطلاعات دقیق تر را در مدت زمان کمتری در اختیار افراد قرار می‌ دهد.
  • سی تی آنژیو اثرات جانبی کمتری دارد و افراد تقریبا بعد از انجام آن هیچ عارضه‌ای را تجربه نمی کنند.

آیا سی تی آژیوگرافی عوارض دارد؟

عوارض سی تی آنژیوگرافی
عوارض سی تی آنژیوگرافی

همان طور که گفتیم اغلب بیماران با انجام سی تی آنژیو هیچ عارضه یا مشکلی را تجربه نمی‌کنند. در برخی مواقع ممکن است افراد به ماده حاجب حساسیت داشته باشند. در این صورت پزشک با تجویز داروهای خاصی مقدار آلرژی را کاهش می‌دهد. البته ریسک واکنش حاد به ماده حاجب بسیار پایین است اما خوشبختانه جای نگرانی نیست و این مشکل قابل کنترل است.

توجه داشته باشید افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای و خاص مانند نارسایی کلیه و… هستند، ممکن است ماده حاجب باعث تشدید بیماری آن‌ها شود. بنابراین بهتر است قبل از انجام سی تی آنژیوگرافی با پزشک خود مشورت کنید و مشکلات خود را با وی در میان بگذارید تا با خیالی راحت سیتی آنژیو را انجام دهید.

سی تی آنژیوگرافی چه کاربردهایی دارد؟

1) ارزیابی انسداد عروق

2) تشخیص بیماری‌ها در شریان کاروتید گردن

3) تشخیص پارگی آئورت یا شاخه‌های حیاتی آن در شکم یا قفسه سینه

4) بررسی عروق ریوی در ریه‌ها برای تشخیص آمبولی ریه یا ناهنجاری های ریوی

5) تشخیص بیماری در عروق کلیوی برای آماده سازی محل جایگیری استنت و یل پیوند کلیه

6) شناسایی ناهنجاری های مادرزادی در عروق خونی به ویژه در کودکان

7) تشخیص آسیب به یک یا تعداد بیشتری از شریان‌های گردن، شکم، قفسه سینه یا سایر اندام‌ ها در بیمارانی که دچار آسیب یا جراحات هستند.

انواع سی تی آنژیوگرافی

1) سی تی آنژیوگرافی قلب

سی تی آنژیوگرافی قلب
سی تی آنژیوگرافی قلب

سی تی آنژیوگرافی قلب به افرادی که به مشکلات قلبی مختلفی دچار هستند توصیه می‌شود. معمولا اگر شما به بیماری شریان کرونری مبتلا باشید، این احتمال وجود دارد که پزشک سی تی آنژیوگرافی قلب را به شما پیشنهاد کند.

در این نمونه از سیتی آنژیو تمرکز تصویر بر روی ناحیه قفسه سینه است. به همین دلیل به جای عکس برداری از ریه افراد، رگ‌های اطراف آن بسیار مورد اهمیت قرار می‌گیرد. تصاویر موجود در سی تی اسکن، سطح مقطع‌هایی از بدن را نشان می‌دهند که این روش برای بررسی بافت‌های درون بدن بسیار کمک کننده است.

2) سی تی آنژیوگرافی ریه

سی تی آنژیوگرافی ریه
سی تی آنژیوگرافی ریه

همان طور که از اسم سی تی آنژیوگرافی ریه مشخص است برای بررسی ریه و رگ‌های اطراف آن استفاده می‌شود. این سیتی وجود لخته‌های خون در ریه را جست و جو می‎کند، این لخته‌ها به عنوان آمبولی ریه هم شناخته می‌شوند. در این نوع از سی تی آنژیوگرافی، آمبولی ریه به صورت نقطه‌ای تیره داخل شریان خون نمایش داده می شود.

3) سی تی آنژیوگرافی عروق گردنی

سی تی آنژیوگراف عروق گردنی
سی تی آنژیوگراف عروق گردنی

در صورت وجود ناهنجاری‌هایی در عروق گردن، این احتمال وجود دارد که پزشک به شما سی تی آنژیوگرافی عروق گردنی راپیشنهاد کند. پزشک با کمک این آنژیوگرافی انسدادها و تنگی‌های موجود در عروق کاروتید را تشخیص می‌دهد. در حقیقت با تزریق ماده حاجب شریان‌های گردن به صورت واضح مشخص می‌شوند و پزشک به راحتی می‌تواند انسدادها را تشخیص دهد.

دلایل تجویز سی تی آنژیوگرافی عروق گردنی

  • برنامه ریزی برای جراحی تومور مغزی
  • برای یافتن شریان های غیر طبیعی مغز
  • در صورت آسیب دیدن گردن برای پیدا کردن شریان های آسیب دیده
  • برای معاینه عروق متورم مشکوک

4) سی تی آنژیوگرافی مغز

سی تی آنژیوگرافی مغز

برای ارزیابی وضعیت بیمارانی که به سکته مغزی حاد دچار شده‌اند و یا افرادی که لخته‌های خون در شریان مغزی آن‌ها دیده شده است؛ از سی تی آنژیوگرافی مغز استفاده می‌شود. در این سی تی یک تصویر بسیار دقیق از رگ‌های خونی مغز به دست می‌آید که برای تشخیص بسیاری از مشکلات مغزی بسیار کمک کننده است.

دلایل تجویز سی تی آنژیوگرافی مغز

  • رگ‌های خونی غیر طبیعی
  • تنگی شریان‌ها در مغز
  • آنوریسم مغزی
  • ناهنجاری های شریانی وریدی، انسداد رگ‌های خونی که در جریان خون طبیعی به مغز اختلال ایجاد می‌کنند.
  • سکته مغزی
  • تومور مغزی
  • لخته خون
  • التهاب رگ های خونی
  • برای ارزیابی شریان‌های سر و گردن قبل از جراحی

تفاوت آنژیوگرافی با سی تی آنژیوگرافی

تفاوت آنژیوگرافی با سی تی آنژیوگرافی

سی تی آنژیوگرافی یک روش تصویربرداری پزشکی بوده که بدون عارضه است و عموم افراد به راحتی می‌توانند آن را انجام دهند. در این روش از هیچ کاتتری استفاده نمی شود و ماده حاجب به بازو تزریق شده و وارد بدن می‌شود. معمولا بیماران پس از انجام آن نیاز به بستري شدن ندارند و مدت زمان انجام كوتاه می باشد.

در آنژیوگرافی، در اتاق عمل، کاتتری از کشاله ران یا ساعد وارد قلب می شود و با تزریق ماده حاجب به بررسی رگ ها پرداخته می شود. فرد بعد از انجام معمولا سی تی آنژیوگرافی یک روز در بیمارستان بستری می شود.

سوالات متداول

1) آیا سی تی آنژیوگرافی دردناک است؟

برای انجام این سی تی افراد هیچ دردی را تجربه نمی‌کنند و سیتی آنژیوگرافی کاملا بدون درد انجام می‌شود.

2) آیا فرد نیاز به بستری شدن دارد؟

خیر. مدت زمان انجام سی تی آنژیوگرافی بسیار کم است و معمولا حدود 5 دقیقه طول می‌کشد و بعد از آن افراد نیازی به بستری شدن ندارند. پس از انجام این سی تی افراد می ‌توانند به فعالیت روزمره خود بپردازند.

جمع بندی

یکی از روش‌های کمکی و شناخته شده برای تشخیص بیماری‌ها، سی تی آنژیوگرافی است. در این مطلب سعی کردیم تمام مطالب مربوط به سی تی آنژیوگرافی را به صورت کامل بررسی کنیم. توجه داشته باشید که هر عمل تشخیصی ممکن است مزایا و یا معایب خاص خودش را داشته باشد.

از آن جایی که انتخاب مرکز پزشکی مناسب برای انجام این تست تاثیر زیادی بر روی نتیجه آزمایشات شما دارد؛ پیشنهاد می‌کنیم برای انجام معاینات و سی تی اسکن‌های خود از خدمات مرکز تصویربرداری پزشکی تابا بهره ببرید؛ برای انجام سی تی آنژیوگرافی قلب و استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، تنها کافیست بر روی دکمه زیر کلیک کنید؛ تا نوبت خود را از سریع‌ترین و دقیق‌ترین مرکز تصویربرداری پزشکی دریافت کنید.

برای انجام رادیولوژی و همچنین استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، تنها کافیست بر روی دکمه زیر کلیک کنید؛ تا از سریع‌ترین و دقیق‌ترین مرکز تصویربرداری پزشکی نوبت خود را دریافت کنید.

انتشار: الهام صمصامیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *