سرطان سینه, سونوگرافی, عمومی, ماموگرافی, مطالب مفید

احتمال مرگ در سرطان سینه

احتمال مرگ در سرطان سینه یکی از اصلی‌ترین معضل‌های افراد جامعه به خصوص بانوان است. در حقیقت سرطان سینه سومین سرطان شایع از نظر آماری در بین زنان پس ‌از سرطان پوست و سرطان ریه است. هر چند مردان نیز به سرطان سینه مبتلا می‌شوند اما ابتلا به این بیماری در زنان بسیار بیشتر است. همین موضوع باعث شده تا افراد در مورد میزان و احتمال مرگ در سرطان سینه جستجو کنند و همه در تلاش هستند تا اطلاعات بیشتری درباره این بیماری کسب نمایند.

ماموگرافی و سونوگرافی از روش‌های کمک کننده در تشخیص زود هنگام این بیماری هستند. انتخاب مرکزی مطمئن که در کنار استفاده از دستگاه‌های به‌روز، کادر درمانی متخصصی هم داشته باشد؛ برای تشخیص سرطان سینه بسیار کمک کننده خواهد بود. برای اطمینان شما از انجام معاینات خود، مرکز تصویربرداری پزشکی تابا بهترین انتخاب خواهد بود.

در این مطلب به صورت کامل در مورد احتمال مرگ در سرطان سینه صحبت می‌کنیم و هر آنچه که نیاز است بدانید را به صورت کامل توضیح می‌دهیم. در ادامه موارد زیر را بررسی می‌کنیم.

  • سرطان چیست؟
  • گریدهای سرطان سینه و رابطه آن با طول عمر مبتلایان به سرطان سینه
  • انواع سرطان سینه و عوامل خطر آن‌
  • نشانه‌ها و علائم سرطان سینه

با استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، می توانید به راحتی و از طریق کلیک بر روی دکمه زیر، در سریع‌ترین و دقیق‌ترین مرکز تصویری برداری پزشکی (تابا) نوبت دریافت کنید.

سرطان چیست؟

احتمال مرک در سرطان سینه ؛ سرطان چیست؟

ابتدا بهتر است بدانیم که اصلاً سرطان چیست؟ به‌ چه چیزی سرطان گفته می‌شود؟ و در سرطان چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟ بدن ما از واحدهای یکپارچه و ریزی به ‌نام سلول ساخته شده است. همه ‌چیز به سلول و نوع عملکرد آن مربوط می‌شود و هر تغییری در سطح سلول‌ها منجر به ایجاد مشکلی جدی در بدن خواهد شد.

اگر بخواهیم به‌ زبان ساده سرطان را توضیح دهیم باید گفت که سرطان، در واقع تولید مثل بدون کنترل و دائمی و پی‌درپی سلول‌هایی است که خود مشکل پیدا کرده‌اند. این مشکل در نهایت منجر به ایجاد تعداد زیادی سلول دیگر نیز می‌شوند که هیچ‌گونه کارایی و سودی برای بدن ندارند.

به‌عبارتی‌دیگر ما با نسلی جدید و پر تعداد از سلول‌هایی مواجه می‌شویم که سالم نیستند و عملکرد درستی ندارند. بلکه فقط مواد غذایی بدن را مصرف کرده و به ‌دیگر اندام‌ها فشار و آسیب وارد می‌کنند. در حالت عادی و در سطح سلول دو تنظیم‌گر وجود دارند که میزان تولید مثل سلول را کنترل می‌کنند. یکی ‌از این تنظیم‌گرها نقش پدال ترمز و دیگری نقش پدال گاز را دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری پیشنهاد می‌کنیم مطلب سرطان سینه و علائم سرطان سینه را مطالعه کنید.

منظور از نقش پدال و ترمز چیست؟

اگر هر کدام از این دو تنظیم‌گر دچار مشکل شوند، سلول مورد نظر تبدیل به یک سلول سرطانی خواهد شد. فرض کنید که تنظیم‌گر ترمز دچار مشکل شود، در این صورت سلول دائماً تکثیرشده و مانعی نیست تا جلوی این تکثیر دائمی را بگیرد.

همین اتفاق در صورت بروز مشکل در تنظیم‌گر گاز نیز وجود دارد. با فشار دادن پدال گاز، سرعت تکثیر سلول زیاد و غیر قابل ‌کنترل می‌شود و تعداد زیادی سلول ناکارآمد ایجاد خواهند شد. علت ناکارآمدی سلول‌های به وجود آمده این است که چرخه تکثیر و تولید مثل آن‌قدر سریع است که فرصت کسب توانایی برای کار را به سلول جدید نمی‌دهد. به توده حاصل از چنین سلول‌هایی تومور و به خود سلول‌ها نیز سلول سرطانی گفته می‌شود.

بیماران محترم برای دریافت تصاویر پزشکی خود به صورت مجازی و بدون نیاز به حضور در مرکز تابا، می توانید از طریق کلیک بر روی دکمه زیر و وارد کردن مشخصات، تصاویر پزشکی خود را دریافت کنند.

گریدهای سرطان سینه و رابطه آن با طول عمر مبتلایان به سرطان سینه

احتمال مرگ در سرطان سینه ؛ گریدهای سرطان سینه

احتمال مرگ در سرطان سینه رابطه مستقیمی با گرید این سرطان دارد. سرطان سینه ۴ گرید اصلی دارد که هر گرید بیانگر اندازه تومور، تعداد آن‌ها و میزان پیشرفت بیماری است. نکته کلیدی در درمان و کنترل سرطان سینه، تشخیص زودهنگام آن است تا بلافاصله روند درمان آغاز شود.

در ذهن بسیاری ‌از افراد واژه سرطان مساوی با مرگ تلقی می‌شود و به ‌محض این که مطلع می‌شوند که به سرطان مبتلا شده‌اند؛ تصور می‌کنند که دیگر جای امیدی نیست و باید خود را برای مرگ آماده کنند. این در حالی است که با پیشرفت علم در سال‌های گذشته و به خصوص چند دهه اخیر، روش‌های کارآمدی برای درمان سرطان کشف شده و همین موضوع میزان مرگ‌ومیر را به ‌شدت کاهش داده است.

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه همچنین به‌ این موضوع بستگی دارد که در هنگام شروع روند درمان، سرطان سینه در چه گریدی بوده است.

گرید یک سرطان سینه

گرید یک، مرحله اول سرطان سینه است. در این گرید توده‌های سرطانی به ‌تازگی تشکیل شده‌اند و هنوز کوچک هستند و به بافت‌های دیگر سرایت پیدا نکرده‌اند. در این مرحله اندازه توده سرطانی در بیشترین حالت خود ۲.۵ سانتی‌متر و در اغلب اوقات تعداد توده سرطانی فقط یک عدد است.

اگر بتوان بیماری را در این مرحله تشخیص داد، شانس درمان به‌شدت بالا می‌رود و احتمال عود دوباره بیماری نیز بسیار کاهش پیدا می‌کند. مشکلی که وجود دارد این است که در این مرحله احتمال تشخیص بیماری توسط خود فرد یا حتی در تصویربرداری نیز پایین است.

در صورت تشخیص سرطان سینه در مرحله اول احتمال مرگ به ‌شدت کاهش می‌یابد. طول عمر مبتلایان به سرطان سینه در این گرید در ۹۸ درصد موارد می‌تواند طبیعی باشد.

گرید دو سرطان سینه

هر چند گرید دو، مرحله‌ای پیشرفته‌تر از بیماری است اما از دو لحاظ می‌توان دید مثبتی به آن داشت. اول از لحاظ تشخیص بیماری است، چرا که در این مرحله توده سرطانی حدود ۲.۵ تا ۵ سانتی‌متر قطر دارد. همین موضوع باعث می‌شود که فرد، بلافاصله وجود توده‌ای را در داخل سینه‌های خود حس نماید.

نکته مثبت دوم، درمان آسان بیماری در این گرید است. با تشخیص قطعی وجود توده سرطانی، پزشک جراح با عمل جراحی لامپکتومی که یک جراحی موضعی است، اقدام به برداشتن توده سرطانی بدون تخلیه سینه یا برداشت کامل بافت، خواهد کرد. احتمال مرگ در سرطان سینه در این گرید پایین بوده و در ۹۰ تا ۹۶ درصد موارد، طول عمر مبتلایان به سرطان سینه می‌تواند مانند یک فرد عادی باشد.

گرید سه سرطان سینه

در گرید سه قطر توده سرطانی بیشتر از ۵ سانتی‌متر می‌شود و اغلب موارد به‌جای یک توده، چندین توده سرطانی در سینه وجود خواهد داشت. روش درمانی در این مرحله عمل جراحی ماستکومی سینه (تخلیه کامل سینه) به همراه زیر بغل است. چراکه فقط در این حالت می‌توان اطمینان حاصل کرد که دیگر اثری از سلول‌های سرطانی در بدن وجود ندارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد این عمل می‌توانید مطلب ماستکتومی را مطالعه کنید.

گرید سه سرطان سینه از دو گرید قبلی پیشرفته‌تر و خطرناک‌تر است و احتمال مرگ در این گرید بیشتر از دو مورد قبلی است. گرید سه نشان می‌دهد که بیماری در حال ورود به فاز خطرناکی است. با این ‌حال به‌ کمک عمل جراحی حدود ۸۶ درصد بیماران خواهند توانست به زندگی خود ادامه دهند.

گرید چهار سرطان سینه ( مرحله متاستاز)

این گرید خطرناک‌ترین حالت سرطان سینه و هر نوع سرطان دیگری محسوب می‌شود. در گرید چهار، سرطان سینه وارد فاز متاستاز شده و عملاً دیگر از کنترل خارج می‌شود. متاستاز بدین معنی است که سلول‌های سرطانی از تومور اصلی در سینه جدا شده و از طریق مایع لنف یا خون به دیگر اندام‌های بدن می‌روند. سپس در آن جا نیز یک تومور سرطانی جدید را ایجاد می‌کنند.

به ‌این ‌ترتیب در گرید چهار، علاوه ‌بر سینه معمولاً اندام‌هایی مانند کبد، کلیه، مغز و استخوان نیز به تومورهای سرطانی آلوده خواهند شد. همچنین گاهی این تومورها به درمان نیز جواب نمی‌دهند. بنابراین احتمال مرگ در سرطان سینه در گرید چهار بسیار بالاست و متأسفانه فقط حدود ۱۸ درصد بیماران در این گرید در ۵ سال اول بعد ‌از تشخیص زنده خواهند ماند.

انواع سرطان سینه و عوامل خطر آن

احتمال مرگ در سرطان سینه ؛ انواع سرطان سینه

سرطان سینه خود به سه نوع اصلی تقسیم می‌شود که روش‌های درمانی برحسب اینکه فرد به کدام نوع مبتلا شده است، می‌تواند متفاوت باشد.

1) سرطان التهابی سینه

این نوع از سرطان سینه، بیشتر مربوط به پوست سینه‌هاست. در واقع در این نوع،‌ پوست سینه‌ها سرطانی شده و قرمز و ملتهب می‌شوند. پوست دائماً خارش دارد که کم‌کم با درد نیز همراه خواهد شد. همچنین گره‌های لنفاوی زیر بغل نیز ورم کرده و بزرگ و دردناک می‌شوند.

2) سرطان مجرایی سینه

این مورد حدود هشتاد درصد سرطان‌های سینه را به خود اختصاص می‌دهد. در این حالت سلول‌های سرطانی بیشتر در مجراهای موجود در سینه‌ها رشد می‌کنند که همین موضوع باعث خروج ترشحات مختلف از نوک سینه‌ها خواهد شد.

3) سرطان لوبولی سینه

در این حالت شیر و دیگر ترشحات سینه‌ها در لوبول‌ها حبس شده و همین موضوع باعث می‌شود که سینه سفت و متورم شود. همچنین در این شرایط می‌توان شاهد تغییراتی در ظاهر سینه‌ها بود. لازم به‌ ذکر است که تنها درصد کمی از افراد به این نوع سرطان مبتلا می‌شوند.

در صورتی ‌که فرد یک یا چند مورد از علائم زیر را داشته باشد؛ هم احتمال مبتلا شدن و هم احتمال مرگ در سرطان سینه برای او بیشتر خواهد شد.

  • زنان نابارور
  • افراد با یائسگی دیررس
  • افراد با بلوغ جنسی زودرس
  • عدم تحرک و عدم انجام ورزش
  • رژیم غذایی نامناسب و مصرف زیاد چربی
  • قرار گرفتن سینه‌ها در معرض تابش اشعه‌های مضر
  • افرادی که اولین زایمان آن‌ها بعد از ۳۵ سالگی است.
  • افرادی که خود یا شخص دیگری در خانواده‌شان سابقه سرطان سینه دارد.

آیا سرطان سینه کشنده است؟

سرطان سینه جزو آن دسته از بیماری‌هایی است که باید جدی گرفته شود. هرگونه تعلل در شروع روند درمان، خطر آن را افزایش خواهد داد. هر چند که سرطان سینه جزء بیماری‌های خطرناک محسوب می‌شود؛ اما خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی در چند ساله گذشته روش‌های درمانی بسیار بهبود پیدا کرده‌اند. به همین علت درصد بیمارانی که سلامتی خود را به دست می‌آورند بیشتر شده است.

سرطان سینه معمولاً در دو نوع خوش‌خیم و بدخیم وجود دارد که نوع خوش‌خیم آن در زنان بالای ۱۸ سال؛ و نوع بدخیم آن در زنان بالای ۳۵ سال احتمال بروز بیشتری دارد. با این ‌حال آمارها نشان می‌دهند که حدود دو سوم زنان مبتلا به سرطان سینه از نظر سنی بالاتر از 55 سال هستند. این موضوع نشان می‌دهد که این بیماری با سن رابطه‌ای مستقیم داشته و هر چه  سن افراد بالاتر رود، احتمال سرطان سینه نیز بیشتر می‌شود.

در نهایت در پاسخ به این سؤال که احتمال مرگ در سرطان سینه چقدر است و آیا سرطان سینه کشنده است یا خیر؛ باید گفت که میزان کشندگی بستگی به ‌این موضوع دارد که سرطان در چه مرحله‌ای تشخیص داده شود. در واقع هرچه سرطان سینه زودتر تشخیص داده شود، احتمال مرگ کمتر شده و حتی به زیر ۴ درصد می‌رسد.

نشانه‌ها و علائم سرطان سینه

احتمال مرگ در سرطان سینه ؛ انواع سرطان سینه

با شروع سرطان سینه و ایجاد توده اولیه، کم‌کم تغییراتی در سینه‌ها ایجاد می‌شود. آگاهی از در مورد علائم و نشانه‌های این بیماری می‌تواند به افراد در تشخیص زودهنگام سرطان کمک کند. چرا که یکی‌ از معیارهای تشخیص سرطان سینه، معاینه سینه‌ها توسط خود فرد است.

تشخیص به موقع و انجام معاینات همیشگی توسط خود فرد، احتمال مرگ در سرطان سینه را در صورت وجود، تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. با مشاهده هر کدام از تغییراتی که  در ادامه ذکر خواهد شد، باید بلافاصله برای تشخیص قطعی به پزشک مراجعه کنید.

1) تغییرات پوستی در سینه‌ها

پوست سینه‌ها در اطراف نوک سینه و همچنین قسمت‌های دیگر، حالتی پوسته ‌پوسته پیدا می‌کند. همچنین تغییر رنگ پوست نیز می‌تواند یکی ‌از نشانه‌ها باشد.

2) قرمزی و التهاب

فرد برای مدتی طولانی و به ‌طور غیرعادی و بدون هیچ علت خاصی، قرمزی و التهاب را در قسمتی از سینه خود مشاهده می‌کند.

3) ترشحات غیرعادی

مشاهده خروج هر گونه ترشحی به غیر از شیر از سینه‌ها که رنگی شبیه به عفونت یا خون دارند؛ می‌تواند از نشانه‌های‌ وجود توده سرطانی در سینه‌ها باشد.

4) وجود توده و برجستگی

در بعضی موارد افراد وجود یک برجستگی یا توده را بر روی سینه خود مشاهده می‌کنند. در این حالت قسمتی از سینه به شکل کاملاً واضح برجسته خواهد شد.

5) کشیدگی نوک سینه به داخل

فرد متوجه می‌شود که نوک سینه‌ها به ‌داخل کشیده شده‌اند و این روند برای مدتی طولانی و غیرعادی ادامه دارد.

6) فرورفتگی سینه

در قسمتی از سینه بدون هیچ علت خاصی، سینه به داخل فرو رفته است و حالتی شبیه به گودی به ‌خود می‌گیرد.

7) تغییر اندازه سینه‌ها

فرد هنگامی‌ که روبه‌روی آینه می‌ایستد به ‌وضوح و به شکل بی‌سابقه‌ای تغییری جدی را در سایز یکی‌ و یا هر دو سینه مشاهده می‌کند.

باید توجه داشت که وجود یکی ‌از علائم بالا دلیل قطعی بر سرطان سینه نیست. چرا که سالیانه تعداد زیادی از زنان با یکی ‌از نشانه‌های بالا به پزشکان مراجعه می‌کنند اما پس ‌از بررسی‌های لازم مشخص می‌شود که توده‌ی سرطانی در کار نیست. اما با توجه‌ به حساسیت موضوع و اهمیت بالای پیگیری روند درمان در ابتدای ابتلا به این بیماری، باید حتماً بلافاصله پس ‌از مشاهده این تغییرات به پزشک مراجعه کنید.

بهترین روش‌ها برای تشخیص به‌ موقع سرطان سینه

روش‌های زیادی از ام آر آی  گرفته تا انجام بیوپسی (نمونه‌برداری) برای تشخیص سرطان سینه وجود دارد. اما به‌جرئت می‌توان گفت که بهترین و مؤثرترین روش برای تشخیص سرطان سینه و کاهش احتمال مرگ در آن، انجام ماموگرافی است.

1) ماموگرافی

احتمال مرگ در سرطان سینه ؛ ماموگرافی

در ماموگرافی، امواج صوتی به سمت سینه‌ها فرستاده شده و بازتاب آن‌ها توسط حسگرهای پیشرفته دریافت می‌شود. سپس این بازتاب دریافتی تجزیه‌ و تحلیل می‌شود و شکل و نمای داخلی سینه را به‌ خوبی نشان می‌دهد. به ‌این‌ ترتیب وجود هرگونه توده غیرعادی بلافاصله تشخیص داده خواهد شد و اقدامات بعدی شروع می‌شوند.

لازم‌ به‌ ذکر است که امواج صوتی، خود هیچ‌ گونه ضرری برای بدن و سینه‌ها ندارند. بنابراین انجام دو بار ماموگرافی در سال، به ‌شما این اطمینان خاطر را می‌دهد که سالم هستید. حتی در صورتی ‌که نشانه‌هایی از توده سرطانی نیز وجود داشته باشد، با توجه ‌به اینکه شما هر ۶ ماه یک‌بار به ماموگرافی مراجعه کرده‌اید؛ می‌توانید مطمئن شوید که در همان مراحل ابتدایی به وجود توده سرطانی پی برده‌اید.

همین موضوع روند درمان را بسیار راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد کرد. از طرفی به دلیل تشخیص زودهنگام روش‌های درمانی نیز قوی‌تر و مؤثرتر خواهند بود و تا ۹۹ درصد، احتمال مرگ در سرطان سینه را کاهش می‌دهند.

2) سی تی اسکن

احتمال مرگ در سرطان سینه ؛ سی تی اسکن

با کمک تصاویر موجود در سی تی اسکن، می‌توان بافت‌های پستان را بررسی کرد. از طریق دستگاه‌های سیتی اسکن، اشعه‌هایی به اندام‌های بدن تابیده می‌شود. با عبور این اشعه‌‌ها از بافت‌های بدن اطلاعات به دست آمده به صورت جریان الکتریکی به دستگاهی به نام دتکتور ارسال می‌شوند. در نهایت دتکتور این اطلاعات را به یک کامپیوتر پر قدرت می‌فرستد و نتیجه کار به صورت تصویر ثبت می‌شود.

سخن پایانی

سرطان سینه یک بیماری چند علتی است و عواملی همچون سبک زندگی، ژنتیک، نوع تغذیه، سن ازدواج، محیط و میزان قرار گرفتن در معرض تشعشعات مختلف می‌تواند بر ایجاد آن تأثیرگذار باشد. احتمال مرگ در سرطان سینه به این موضوع بستگی دارد که چه زمانی و در چه مرحله‌ای سرطان تشخیص داده شود.

تیم تخصصی پزشکی تابا سال‌هاست که در زمینه ماموگرافی و سونوگرافی از سینه‌ فعالیت دارد و در این زمینه توانسته است با تجربه بزرگ خود در کنار افراد متخصص، دانش به‌روز و تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته، خدمات باکیفیتی را به هم‌وطنان عزیز ارائه دهد.

ما در کنار شما هستیم تا اطمینان حاصل کنید که روند عکس‌برداری و تشخیص مشکل احتمالی شما به بهترین شکل ممکن و زیر نظر متخصصان این رشته صورت می‌گیرد. تمام تلاش مجموعه ما همواره این بوده است که با تشخیص‌های زودهنگام احتمال مرگ در سرطان سینه را کاهش داده و زندگی را به هم‌وطنان خود هدیه دهیم.

برای انجام ماموگرافی، سی تی اسکن و همچنین استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، تنها کافیست بر روی دکمه زیر کلیک کنید؛ تا از سریع‌ترین و دقیق‌ترین مرکز تصویربرداری پزشکی نوبت خود را دریافت کنید.

انتشار: الهام صمصامیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *