سونوگرافی, مطالب مفید

سونوگرافی در شیراز؛ مرکز تابا | نوبت فوری آنلاین

خدمات سونوگرافی

Sonography

سونوگرافی بی خطر و بدون درد است و تصاویری از داخل بدن را با استفاده از امواج صوتی تولید می کند. این تصویربرداری، شامل استفاده از یک مبدل کوچک (پروب) و ژل است که به صورت مستقیم روی پوست قرار می گیرد.
امواج صوتی با فرکانس بالا از پروب از طریق ژل به بدن منتقل می شود. معاینات سونوگرافی از پرتوی های مضر استفاده نمی کند (همانطور که در اشعه ایکس استفاده می شود)، بنابراین برای بیمار خطرناک نمی باشد.

سونوگرافی در مرکز تابا با 3 دستگاه به روز دنیا همه روزه انجام میشود.

سال‌هاست که سونوگرافی در شیراز به عنوان راحت‌ترین و ساده‌ترین راه‌ برای تشخیص بیماری شناخته می‌شود. اطمینان از سلامتی و عملکرد مناسب ارگان‌های مهم بدن، بسیار مهم است. بنابراین یکی از کارهایی که به شما کمک می‌کند تا به این اطمینان خاطر برسید، انجام همین معاینات ساده است.

تصاویر به دست آمده از سونوگرافی اطلاعات بسیار کمک کننده‌ای را در اختیار پزشک قرار می‌دهند و همین امر برای تشخیص بیماری‌ها ضروریست. از طرف دیگر تشخیص به موقع بسیاری از مشکلات، روند درمان و بهبودی افراد را سریع‌تر می‌کند.

پس لازم است انجام معاینات یا چکاپ را جدی بگیرید و نسبت به این موضوع حساس باشید. در راستای اطمینان خاطر هموطنان عزیز مرکز تصویربرداری پزشکی تابا، برای انجام این معاینه از سه دستگاه‌ به‌روز و پیشرفته استفاده می‌کند.

در این مطلب به صورت کامل در مورد سونوگرافی در شیراز و مباحث مهم مربوط به آن صحبت می‌کنیم و هر آنچه نیاز است بدانید را توضیح می‌دهیم. در ادامه موارد زیر را بررسی می‌کنیم.

  • سونوگرافی چیست؟
  • سونوگرافی در شیراز چگونه انجام می‌شود؟
  • انواع سونوگرافی در شیراز
  • اقدامات مهم قبل از انجام سونوگرافی در شیراز
  • سوالات متداول

با استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، می توانید به راحتی و از طریق کلیک بر روی دکمه زیر، در سریع‌ترین و دقیق‌ترین مرکز تصویری برداری پزشکی (تابا) نوبت دریافت کنید.

سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی در شیراز ؛ سونوگرافی چیست
سونوگرافی در شیراز ؛ سونوگرافی چیست

برای انجام نمونه برداری‌ها، سونوگرافی در شیراز یک روش غیر تهاجمی و دقیق است. همچنین از لحاظ هزینه هم بسیار مناسب‌تر از سایر روش‌های تصویر برداری می‌باشد. برخلاف سی تی اسکن در این روش از امواج بی خطر فرا صوت جهت بررسی ارگان‌های داخل بدن استفاده می شود. در این روش امواج به داخل بدن فرستاده می‌شوند و سپس از طریق انعکاس آن، تصاویر بر روی دستگاه مورد نظر ثبت خواهند شد. این معاینه به تشخیص علت درد، عفونت در اندام های داخلی، بررسی جنین در خانم های باردار کمک می‌کند.

با کمک امواج صوتی تصاویر خوب و واضحی از اندام‌ها و بافت‌های داخلی به دست می‌آید. از آن جایی که در بسیاری از روش‌ها از اشعه ایکس استفاده می‌شود، عموما خانم‌های باردار از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. اما سونوگرافی در شیراز روشی کاملا بی خطر بوده که این افراد با خیالی راحت می‌توانند آن را انجام دهند. در قسمت‌های بعد در مورد انواع سونوگرافی در شیراز و کاربردهای آن‌ها و همچنین اقدامات لازمی که قبل از این آزمایش باید انجام دهید؛ به صورت کامل صحبت می‌کنیم، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

نحوه انجام سونوگرافی در شیراز

سونوگرافی در شیراز ؛ نحوه انجام سونوگرافی
سونوگرافی در شیراز ؛ نحوه انجام سونوگرافی

برای انجام بیشتر سونوگرافی‌ها فرد بر روی تخت دراز می‌کشد. سپس پزشک با توجه به نوع سونوگرافی و با از پروپ مخصوص، سونوگرافی را انجام می‌دهد.

تصاویر این معاینه سریع آماده می‌شوند و در اختیار فرد قرار می‌گیرند، زیرا پزشک در همان لحظه معاینه گزارش خود را می‌نویسد. پس لازم است فرد متخصص مهارت و تجربه بسیار بالایی داشته باشد تا تشخیص مشکلات به صورت دقیق انجام شود.

خوشبختانه مرکز تصویربرداری پزشکی تابا با استفاده از تجهیزات مدرن و همچنین همکاری با کادر پزشکی مجرب؛ این دغدغه شما را رفع می‌کند تا اطلاعات کامل‌ و دقیق‌تری از سلامت ارگان‌های بدن را در اختیارتان قرار دهد.

بیماران محترم برای دریافت تصاویر پزشکی خود به صورت مجازی و بدون نیاز به حضور در مرکز تابا، می توانید از طریق کلیک بر روی دکمه زیر و وارد کردن مشخصات، تصاویر پزشکی خود را دریافت کنند.

بیوپسی یا نمونه برداری بافتی چگونه انجام می‌شود؟

سونوگرافی در شیراز ؛ نمونه برداری در سونوگرافی
سونوگرافی در شیراز ؛ نمونه برداری در سونوگرافی

در روش بیوپسی با کمک پروب مخصوص و یا سی تی اسکن با هدایت سوزن مخصوص به سمت ضایعه، نمونه برداری انجام می‌شود.

این روش نیازی به بستری و یا بیهوشی ندارد و با بی حسی موضعی انجام می شود. ولی برای اندام‌های حساس با انجام بیهوشی توسط متخصص مربوطه انجام می‌گردد. این روش جهت نمونه برداری از اغلب اندام‌های بافت نرم مانند کبد، کلیه، ریه، استخوان و پانکراس قابل انجام است.

دلایل انجام سونوگرافی در شیراز

سونوگرافی در شیراز ؛ دلایل انجام سونوگرافی
سونوگرافی در شیراز ؛ دلایل انجام سونوگرافی

این روش برای ارزیابی سایز، شکل و بررسی کامل بافت و ارگان های مهم بدن استفاده می‌شود. در این قسمت برخی از دلایل انجام سونوگرافی در شیراز را با هم بررسی می‌کنیم.

  • ارزیابی التهاب مفاصل
  • تشخیص بیماری های کیسه صفرا
  • ارزیابی جریان خون
  • مشاهده رحم و تخمدان‌ها در دوران بارداری و بررسی سلامت و رشد جنین
  • تشخیص مشکلات دستگاه تناسلی
  • ارزیابی بیماری‌های متابولیک استخوان

سونوگرافی در شیراز برای چه قسمت هایی از بدن کاربرد دارد؟

سونوگرافی در شیراز ؛ کاربرد سونوگرافی
سونوگرافی در شیراز ؛ کاربرد سونوگرافی

این روش برای بررسی طیف وسیعی از عارضه و بیماری‌ها در بخش‌های مختلف بدن استفاده می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • بررسی رگ آئورت
  • کبد
  • کلیه
  • کیسه صفرا
  • مثانه
  • رحم و تخمدان ها
  • تیروئید و بافت اطراف آن
  • بیضه ها
  • مغز، لگن و ستون فقرات جنین

کاربردهای رایج سونوگرافی در شیراز

1) مشاهده بیماری های مانند: کیست تخمدان، عفونت لگن، سرطان رحم و تخمدان

2) برای خانم‌های باردار در جهت تعیین زمان دقیق بارداری، ناهنجاری، مشکلات برای جنین و سقط جنین

3) بررسی مشکلات کلیه: از جمله اندازه کلیه برای پیوند، کیست و یا تومور کلیه

4) بررسی دقیق نواحی شکم، دستگاه گوارش و…

دسته بندی کلی سونوگرافی‌ها

سونوگرافی در شیراز ؛ دسته بندی کلی سونوگرافی
سونوگرافی در شیراز ؛ دسته بندی کلی سونوگرافی

1) سونوگرافی عمومی

این روش با سونوگرافی شکم و لگن هم شناخته می‌شود. در این نوع، تصاویر به صورت سیاه و سفید بر روی مانیتور پزشکی نمایش داده می شوند.

2) سونوگرافی 3 بعدی

در دستگاه سونوگرافی 3 بعدی امواج به بخش‌ها و بافت‌های مختلفی از بدن تابیده می‌‎شود؛ به همین علت شکل دقیق تری از بافت بدن در تمام جهات به دست خواهد آمد. با استفاده از نرم افزارها همان تصویر دو بعدی و سیاه و سفید به صورت 3 بعدی نمایش داده می شود.

3) سونوگرافی داپلر یا رنگی

این روش یک تکنیک سونوگرافی ویژه است که حرکت مواد (خون) را در بدن ارزیابی می‌کند. این روش به پزشک اجازه می دهد تا جریان خون را از طریق شریان ها و سیاهرگ‌ها در بدن ببیند و ارزیابی کند. در صورت بروز علائمی مانند کاهش جریان خون یا بیماری قلبی، ممکن است پزشک سونوگرافی داپلر را به شما توصیه کند.

در سونوگرافی داپلر یا رنگی موارد زیر بررسی می‌شوند!

  • انسداد جریان خون (مانند لخته)
  • باریک شدن عروق
  • تومورها و ناهنجاری های مادرزادی عروقی
  • کاهش یا عدم وجود جریان خون به اندام های مختلف مانند بیضه ها یا تخمدان‌ها
  • افزایش جریان خون که ممکن است نشانه عفونت باشد.

اقدامات قبل و بعد از انجام سونوگرافی در شیراز

در برخی موارد قبل از انجام سونوگرافی در شیراز لازم است اقداماتی را انجام دهید. اما در برخی دیگر از آن‌ها نیاز به آمادگی و اقدامات خاصی نیست. به صورت کلی پزشک با توجه به شرایط افراد اطلاعات لازم در مورد چگونگی آماده شدن را ارائه خواهد داد.

گاهی اوقات لازم است چندین ساعت قبل از انجام برخی از این سونوگرافی‌ها از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید. در مقابل در برخی مواقع به شما توصیه می‌شود جواهرات و اجسام فلزی را از خود دور کنید و لباس مخصوص بپوشید. به صورت کلی برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد آمادگی برای انجام انواع مختلف سونوگرافی، پیشنهاد می‌کنیم لیست خدمات سونوگرافی و آمادگی مرکز پزشکی تابا را مطالعه کنید.

انواع سونوگرافی در شیراز را بشناسید!

سونوگرافی در شیراز ؛ انواع سونوگرافی
سونوگرافی در شیراز ؛ انواع سونوگرافی

1) سونوگرافی شکم

در این نوع کبد، طحال، کیسه صفرا، پانکراس و کلیه‌ها بررسی می‌شود. یافتن علل درد شکمی، سایز کلیه‌ها، وجود سنگ کلیه، سایز طحال، چک کردن اندازه و موقعیت کبد، شناسایی سنگ‌های کیسه صفرا، یافتن توده‌های ناحیه شکم و… با کمک این نمونه از سونوگرافی در شیراز امکان پذیر است.

2) سونوگرافی لگن

این سونوگرافی در جهت بررسی دقیق اندام‌های قرار گرفته در لگن مانند مثانه، مجاری ادراری، رحم و تخمدان‌ها می‌پردازد. با انجام این سونوگرافی در شیراز می‌توانید از سلامت ارگان‌ها، سنگ مثانه، کیست‌های تخمدان و رحم، شکل رحم و… مطمئن شوید.

3) سونوگرافی داخلی (Trans vaginal)

یکی از بهترین روش‌هایی که برای تشخیص بیماری‌های بانوان استفاده می‌شود، سونوگرافی داخلی است. سونو واژینال مختص به خانم‌هاست و در مقایسه با سایر روش‌های تصویر برداری، اطلاعات دقیق‌تری را در اختیاز پزشک قرار می‌دهد. در این روش بافت رحم، تخمدان، گردن رحم و واژن بررسی می‌شود.

4) سونوگرافی بیضه‌ها

برای تشخیص ناهنجاری‌های احتمالی در بیضه‌ها این نمونه از سونوگرافی در شیراز استفاده می‌شود؛ که در آن بیضه ها،کیسه بیضه، بیضه نهفته و عروق خونی بررسی می‌شوند. همچنین علت درد، تورم و وجود توده‌های سرطانی نیز مشخص می‌شود.

5) سونوگرافی پستان‌ها و زیر بغل

در اکثر اوقات سونوگرافی پستان در جهت چکاب سالانه و یا در برخی مواقع برای تشخیص مشکلات پستان مانند سرطان سینه استفاده می‌شود. معمولا انجام این نوع از سونوگرافی در شیراز به بانوان زیر 30 سال توصیه می‌شود. در این آزمایش پستان‌ها و زیر بغل را از نظر وجود توده و یا کیست مورد بررسی قرار می‌گیرد.

6) سونوگرافی NT-NB

این نمونه نقش بسیار مهمی برای تشخیص اختلالات کروموزومی و ناهنجاری‌های جنین دارد. معمولا در سه ماهه اول بارداری و طی هفته‌های 11 تا 13 بارداری در جهت بررسی اختلالات کروموزومی مانند سندروم داون این سونوگرافی در شیراز انجام می‌شود.

7) سونوگرافی Anomaly

سونوگرافی Anomaly در اواسط بارداری انجام می‌شود که سلامت کودک و رحم را بررسی می‌کند. این معاینه بین هفته‌های 18 تا 22 بارداری در جهت مشاهده وضعیت اندام های جنین از جمله قلب، مغز، کلیه، صورت و اندام‌ها انجام می‌گیرد.

8) سونوگرافی کالر داپلر کلیه‌ها (سونو رنگی کلیه‌ها)

سونوگرافی کالر داپلر کلیه یکی از به‌روزترین تکنولوژی‌هایی است که برای بررسی دقیق وضعیت رگ‌ها و عروق کلیه استفاده می‌شود. در این سونو تنگی، میزان انسداد و آنوریسم شریان‌های کلیوی بررسی می‌شود.

9) سونوگرافی آئورت شکمی

آئورت یک رگ خونی اصلی است که خون را از قلب به سایر نقاط بدن حمل می‌کند. آنوریسم آئورت شکمی هنگامی ایجاد می‌شود که دیوار آئورت نازک و مانند بادکنک باد می‌کند. پاره شدن آنوریسم شکمی بسیار خطرناک و تهدید کننده حیات است.

10) سونوگرافی کالر داپلر کاروتید

این سونو یکی از رایج‌ترین آزمایش‌ها برای تشخیص بیماری‌های عروق کاروتید است. در این روش میزان انسداد و خونرسانی عروق کاروتید (عروق حیاتی در ناحیه گردن) بررسی می شود.

11) سونوگرافی کالر داپلر اندام تحتانی (پاها)

  • جهت تشخیص ترومبوزهای وریدی عمقی (DVT)
  • تشخیص واریس، علت تورم پاها

12) سونوگرافی عملکرد کیسه صفرا (GBEF)

کیسه صفرا در نزدیکی کبد قرار دارد که وظیفه آن ذخیره صفرای تولید شده توسط کبد است. التهاب کیسه صفرا و سنگ کیسه صفرا یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برای عموم افراد اتفاق می‌افتد. این سونو جهت سلامت، کارکرد و سنگ کیسه صفرا انجام می‌شود.

13) سونوگرافی تیروئید

در سونوگرافی تیروئید از غده تیروئید تصویربرداری می‌شود. با کمک آن می‌توان موارد مشکوک در لوب‌ها و ضایعات تیروئید را شناسایی کرد.

14) سونوگرافی بافت گردن

از آن جایی که ناحیه گردن بسیار حساس می‌باشد بنابراین تشخیص بیماری و مشکلات مربوط به این ناحیه کمی مشکل است. به همین علت برای بررسی جهت بررسی نرم گردن و غدد لنفاوی از سونوگرافی بافت گردن که روشی کاملا ایمن و بی خطر است، استفاده می‌شود.

تخلیه آبسه با سونوگرافی

آبسه تجمع دردناکی از چرک‌هاست که به طور معمول بر اثر عفونت باکتری‌ها ایجاد می‌شوند. سونوگرافی در شیراز این امکان را به ما می‌دهد که محل کیست یا آبسه مشخص شود. سپس به وسیله یک سوزن نازک و بدون بی هوشی و به صورت سرپایی چرک و یا مایع بیرون کشیده می‌شود.

مزایای سونوگرافی در شیراز

  • این روش غیر تهاجمی، بدون درد و ایمن است.
  • برای عموم افراد قابل انجام است و هزینه مناسبی دارد.
  • امکان تصویربرداری از تمامی بدن جنین و بافت‌های نرم آن وجود دارد.
  • تصاویر در مدت زمان کمی آماده می‌شوند و در اختیار افراد قرار می‌گیرند.

معایب سونوگرافی در شیراز

به صورت کلی این معاینه به عنوان آزمایشی بی خطر شناخته شده به همین علت هم برای اکثر افراد قابل استفاده است. امواج فراصوت استفاده شده در آن کاملا ایمن بوده و تصاویر به دست آمده از آن دقیق است.

سوالات متداول در مورد سونوگرافی

خیر. در این روش از امواج فراصوت استفاده می‌شود.

در سونوگرافی با کمک امواج صوتی، تصاویری از قسمت‌های مختلف بدن بر روی مانیتور تشکیل می‌شود. در نهایت تفسیر پزشک متخصص سونوگرافی از مجموعه تصاویر به دست آمده به صورت گزارش تقدیم بیمار و پزشک معالج می‌گردد.

خوشبختانه تاکنون هیچ ضرری از امواج سونوگرافی برای انسان و حتی جنین ثابت نشده است. البته توصیه می‌کنیم در هنگام بارداری از انجام بی مورد سونوگرافی خودداری کنید.

برای تشخیص برخی از بیماری‌ها استفاده می‌شود. برای مثال بیماری‌های مربوط به کبد، کیسه صفرا، کلیه، طحال، لوزالمعده، آپاندیس، مثانه، رحم، تخمدان، پروستات، تیروئید، پستان، بیضه و برخی از مفاصل از سونوگرافی استفاده می‌شود.

برای انجام برخی سونوگرافی‌های شکمی، افراد باید هشت ساعت قبل از انجام معاینات خود ناشتا باشند. غذاخوردن بر روی سیستم گوارش تاثیر می‌گذارد و در نتیجه نتایج سونوگرافی دچار اختلال می‌شود.

برای انجام سونوگرافی دو روش وجود دارد. یکی از روش‌ها سونوگرافی معمولی یا همان سونوگرافی آبدومینال یا شکمی است که از روی شکم انجام می‌شود. روش دیگر سونوگرافی واژینال است که معمولا در شرایط خاص انجام می‌شود.

 بستگی به تشخیص پزشک زنان ممکن است در شرایط و زمان های مختلف درخواست انجام سونوگرافی داده شود. به طور معمول یک مرتبه در سه ماهه اول بارداری (غربالگری) جهت تشخیص ناهنجاری های جنینی (11-13 هفته) و یک مرتبه در سه ماهه دوم بارداری (غربالگری) جهت تشخیص مالفورماسیون های جنینی (18-22 هفته)، سونوگرافی از جنین نیاز است.

  • سونوگرافی دو بعدی همان سونو معمول و یا و سفید است.
  • سونوگرافی سه بعدی، تصاویر سیاه و سفید نیستند و تصاویر بعد از سونوگرافی به صورت باز سازی شده در می‌آیند.
  • سونوگرافی چهار بعدی، همان سونوگرافی سه بعدی است با این تفاوت که تصاویر در همان لحظه بازسازی می‌شوند.

سونو NT  که در در هفته های 11 تا 13 بارداری انجام می شود.

معمولا سونوگرافی بین 5 تا 15 دقیقه طول می‌کشد.

سخن پایانی

انجام سونوگرافی در مرکز پزشکی تابا

تا به اینجا دانستیم که برای چکاب منظم و بررسی وضعیت سلامتی بدن یکی از راه‌های ساده و مطمئن، انجام سونوگرافی در شیراز است. این معاینه هیچ گونه عوارض خاصی ندارد و افراد پس از انجام آن می‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند.

برای اطمینان از معاینات سونوگرافی و همچنین نتیجه‌های آن، بهترین انتخاب برای شما مرکز تصویربرداری پزشکی تابا خواهد بود. شما می‌توانید به صورت غیر حضوری و با استفاده از سامانه نوبت دهی آنلاین از خدمات متنوع این مرکز استفاده کنید.

منابع: sciences, resources

انتشار: الهام صمصامیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *