سرطان سینه, مطالب مفید

علائم سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه یکی از رایج‌ترین نوع سرطان در میان بانوان است. شاید در ابتدا علائم سرطان سینه بسیار ساده باشند و همین امر باعث می‌شود شما به آن‌ها توجه نکنید، اما این بیماری با گذر زمان سریع‌تر پیشرفت می‌کند. یکی از راه‌های درمان سریع و موفقیت آمیز برای سرطان سینه، تشخیص سریع و به موقع آن است.

آگاهی از علائم سرطان پستان در پیشگیری و یا تشخیص این بیماری بسیار کمک کننده است. انجام آزمایش‌هایی مانند ماموگرافی برای همه بانوان ضروری است؛ چرا که سلامتی در همه موارد حرف اول را می‌زند پس باید آن را جدی بگیرید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این آزمایش پیشنهاد می‌کنیم مطلب ماموگرافی را مطالعه کنید.

اگر شما هم برای انجام معاینات خود به دنبال یک مرکز مطمئن‌ می‌گردید، مرکز تصویربرداری پزشکی تابا این امکان را فراهم کرده تا به صورت دقیق آزمایش‌های مورد نیاز شما انجام شود.

در این مطلب به صورت کامل در مورد علائم سرطان سینه صحبت می‌کنیم و هر آنچه که نیاز است بدانید را به صورت کامل توضیح می‌دهیم. در ادامه موارد زیر را بررسی می‌کنیم.

  • آشنایی با نشانه‌ها و علائم سرطان سینه
  • توده سرطانی در سینه چگونه است؟
  • انواع تومور سرطان سینه
  • روش‌های تشخیص مراحل پیشرفت سرطان سینه
  • درمان سرطان سینه

با استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، می توانید به راحتی و از طریق کلیک بر روی دکمه زیر، در سریع‌ترین و دقیق‌ترین مرکز تصویری برداری پزشکی (تابا) نوبت دریافت کنید.

سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه چیست؛ علائم سرطان سینه

در ابتدای کار بهتر است به صورت مختصر با سرطان سینه آشنا شویم. در واقع در این بیماری بسیاری از سلول‌های طبیعی در بخش سینه به صورت غیر عادی رشد می‌کنند و انتشار می‌یابند. همین امر باعث ایجاد توده سرطانی می‌شود و برای عموم افراد مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

معمولا سلول‌های سرطانی پستان، توده‌ای را تشکیل می ‌دهند که با کمک اشعه ایکس قابل مشاهده هستند. این اشعه برای بدن ضرر خاصی ندارد و در واقع برای با کیفیت کردن تصاویر از آن استفاده می‌شود. به صورت کلی برای تشخیص علائم سرطان سینه در ماموگرافی از تابش پرتوهای خفیف اشعه ایکس استفاده می‌ شود. در این روش بافت پستان و زیر بغل مورد بررسی قرار می‌گیرد و اطلاعات دقیقی از نواحی مختلف پستان به دست می‌آید.

البته توجه داشته باشید که همه توده‌های پستانی، سرطانی نیستند. گاهی اوقات این توده‌ها کیست‌های کوچکی هستند که به دلایل دیگری به غیر از سرطان به وجود می‌آیند.

آشنایی با نشانه‌ها و علائم سرطان سینه

معمولا برخی از افراد که به این بیماری مبتلا هستند در ابتدا علائم و نشانه‌های خاصی ندارند؛ اما در صورت عدم درمان با گذر زمان علائم سرطان سینه پیشرفت می‌کنند و بیماری عواقب جبران ناپذیری برای افراد خواهد داشت. در ادامه با چندین علائم سرطان سینه آشنا می‌شویم.

  • به وجود آمدن برجستگی یا اجزای توده مانند در پستان یا حفره‌ زیر بغل
  • متورم شدن بخشی از سینه یا ضخیم شدن پوست در آن نواحی
  • احساس درد در نوک پستان و یا اطراف آن
  • پوسته پوسته شدن یا قرمز شدن نوک پستان
  • ترشح هر نوع ماده‌ای غیر از شیر از نوک پستان (مانند خون)
  • هر گونه تغییر در شکل پستان

توجه داشته باشید که وجود هر گونه علائم سرطان سینه گفته شده لزوماً به این معنی نیست که افراد به این بیماری مبتلا شده‌اند. هدف ما از آگاهی در مورد این علائم این است که با دقت بیشتری وضعیت سلامتی خود را بررسی کنید و از آن مطمئن شوید.

اغلب سرطان‌های پستان را قبل از بروز علائم می‌ توان با کمک غربالگری ماموگرافی در همان مراحل ابتدایی تشخیص داد. در حقیقت این معاینه در روند درمان و تشخیص این بیماری بسیار کمک کننده است. سرطان سینه انواع مختلفی دارد برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری پیشنهاد می ‌کنیم مطلب سرطان سینه را مطالعه کنید.

بیماران محترم برای دریافت تصاویر پزشکی خود به صورت مجازی و بدون نیاز به حضور در مرکز تابا، می توانید از طریق کلیک بر روی دکمه زیر و وارد کردن مشخصات، تصاویر پزشکی خود را دریافت کنند.

توده سرطانی در سینه چگونه است؟

توده سرطانی؛ علائم سرطان سینه

بسیاری از افراد تصور می‌کنند توده‌های سینه همه سرطانی و غیر قابل درمان هستند. اما همانطور که در قسمت قبل گفتیم بسیاری از این توده‌ها سرطانی نیستند و عمده آن‌ها غیر سرطانی و خوش خیم هستند.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در صورت مشاهده این نمونه از علائم سرطان سینه حتما باید آن را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید. چرا که برای اطمینان از سرطانی نبودن این توده‌ها آزمایشاتی مانند سونوگرافی، ماموگرافی و… را باید انجام دهید. مرکز تصویربرداری پزشکی تابا در راستای سلامتی شما عزیزان با پزشکان و متخصصان مجرب همکاری کرده؛ و برای انجام دقیق تصویربرداری ماموگرافی از به‌روزترین تجهیزات استفاده می‌کند. در قسمت‌های بعد در مورد روش‌های تشخیص این بیماری به صورت کامل صحبت می‌کنیم.

انواع تومور سرطان سینه

انواع تومور سرطان پستان؛ علائم سرطان سینه

به طور کلی سرطان سینه به دو دسته تقسیم بندی می‌شود که مطمئناً نام آن‌ها را زیاد شنیده‌اید. اکثر ما با نام سرطان سینه خوش خیم یا بد خیم آشنا هستیم اما اطلاعات کامل در مورد این که این نام گذاری بر چه اساسی انجام شده، نداریم. در ادامه با انواع تومورهای سبنه آشنا می‌شویم پس با ما همراه باشید.

توده هاي خوش خيم پستان

1) التهاب اطراف مجاری

مجاری پستان در دوران یائسگی به علت تحلیل و پسرفت پستان، کوتاه و گشاد می‌شود. در این مجاری پس از یائسگی علائمی مانند ترشحات نوك پستان، توکشیدگی نوك پستان و توده قابل لمس در پستان اغلب با قوام سفت یا خمیری به وجود می‌آید. این علائم کاملا خوش خیم هستند؛ باما در هر صورت این موارد را نباید نادیده گرفت، چرا که در برخی مواقع این نشانه‌ها می‌توانند از علائم سرطان سینه باشند. پس توصیه می‌کنیم تشخیص نهايی را حتما باید به پزشک جراح بسپارید.

2) کیست

توده‌هایی حاوی مایع که از گشاد شدن بخشی از بافت غددی پستان به وجود می‌آیند را کیست می‌گویند. این مورد در طبقه بندی توده‌های شایع پستان قرار می‌گیرند و اندازه‌های متفاوتی دارند. ممکن است از اندازه‌های کوچک و میکروسکوپی تا اندازه‌های بزرگ و قابل لمس وجود داشته باشند.

3) نکروز چربی

اغلب در سینه بر اثر اعمال ضربه، بافت‌های چربی پستان آسیب می‌بینند و این بافت‌ها به صورت توده‌ای بدون درد احساس می‌شوند. این ضربه می‌تواند در تصادفات، سقوط‌ها، جراحی‌ها، عفونت‌ها و حتی اشعه درمانی وارد گردد. البته هر توده‌ای که پس از ضربه به وجود می‌آید لزوما نکروز چربی نیست. پس بهتر است برای اطمینان از سلامتی خود معاینات مربوطه را انجام دهید و تشخیص و درمان را به پزشک متخصص بسپارید.

4) آبسه

آبسه‌ها حفره‌های حاوی چرك هستند که در اثر عدم درمان عفونت‌های پستان در مراحل اولیه ایجاد می‌شوند.

توده های بدخيم پستان

شایع‌ترین علائم سرطان پستان توده ها هستند. توده‌های بدخیم برخلاف توده‌های خوش خیم پستان، در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع، بی وقفه رشد می‌کنند و به بافت مجاور و حتی به نقاط دور دست گسترش می‌یابند. بنابراین در صورت عدم درمان می‌توانند منجر به مرگ شوند.

توده های بدخیم عموماً به صورت یک توده سفت و بدون درد ظاهر می‌شوند که به بافت اطراف خود چسبیده‌اند و حدود مشخصی هم ندارند. گاهی هم این توده‌ها دردناک هستند. نکته مهم اين است که هرگز نبايد با استفاده از  لمس هر گونه توده در پستان، سعی در تشخیص ماهیت توده داشته باشید و بهتر است اين کار را به عهده پزشک بگذاريد.

علائم هشدار دهنده اولیه سرطان سینه

  • افزایش اندازه یا تغییر در شکل پستان‌ ها
  • تغییر رنگ سینه
  • قرمز شدن پوست پستان
  • خارش یا التهاب سینه
  • احساس درد در قسمت ‌های مختلف سینه
  • احساس وجود توده در سینه یا ضخیم شدن سینه

البته این علائم برای همه افراد یکسان نیست، از طرف دیگر برخی از بیماری‌ها مانند عفونت پستان می‌تواند باعث به وجود آمدن این نشانه‌ها شود. به همین علت است که می‌گوییم برخی از علائم سرطان سینه حتما حتما نشان دهنده سرطان نیست.

علائم سرطان پستان تهاجمی

علائم سرطان پستان تهاجمی

هنگامی که منشا سرطان سینه در خارج از مجاری شیری و لوبول‌ها باشد، به آن سرطان سینه تهاجمی گفته می‌شود.

1) وجود توده در سینه

یکی از علائم سرطان سینه وجود همین توده‌های سفت است که به بافت اطراف خود چسپیده‌اند و اغلب دردی هم ندارند.

2) ترشح و خونریزی از نوک سینه

از علائم خطرناک سرطان پستان ترشح خون از نوک سینه است. این امکان وجود دارد که این ترشحات گاهی اوقات بی رنگ باشند. در هر صورت این مورد بسیار جدی است و عدم توجه به درمان آن، سرطان به سایر بافت‌های بدن منتقل می‌شود و شرایط بهبود بسیار سخت‌تر خواهد شد.

علائم سرطان پستان التهابی

علائم سرطان سینه التهابی

این نوع از سرطان بسیار نادر است که به سرعت پیشرفت می‌کند و باعث ایجاد قرمزی، حساسیت و التهاب در پستان می‌شود. سرطان التهابی پستان می‌تواند به بافت‌های مجاور و گره‌های لنفاوی نزدیک سرایت پیدا کند.

  • ضخیم و سنگین شدن سینه‌ها
  • تغییر رنگ یکی از سینه‌ها
  • ایجاد فرو رفتگی و برجستگی‌ها در سینه
  • بزرگ شدن گره‌های لنفاوی زیر بغل
  • حساسیت سینه، درد و حس نبض

علائم سرطان سینه متاستاتیک

علائم سرطان سینه متاستاتیک

در سرطان سینه متاستاتیک سلول‌های سرطانی می‌توانند از تومور اصلی پستان جدا شوند. سپس در بخش‌های مختلف بدن مانند کبد، مغز، ریه‌ها و استخوان‌ها گسترش می‌یابد.

متاستاز مغز: از نشانه‌ها و علائم سرطان سینه که به مغز سرایت کرده باشد، می‌توان به سردرد، مشکلات حافظه و یا تغییر در گفتار یا بینایی اشاره کرد.

متاستاز کبد: هنگامی که سرطان پستان در کبد گسترش یابد معمولا علائم خاصی را ایجاد نمی‌کند. اما افرادی که به این بیماری دچار می‌شوند اغلب ضعف و خستگی، درد یا ناراحتی و یا کاهش وزن را تجربه می کنند.

متاستاز ریه: در این نمونه فرد ممکن است علائمی مانند درد یا احساس ناراحتی در ریه، تنگی نفس، سرفه مداوم و… را تجربه کند.

علائم سرطان سینه در مردان

علائم سرطان سینه در مردان

درست است که سرطان سینه در بانوان رایج‌تر است اما طبق نتایج به دست آمده، برخی از آقایان هم به این بیماری مبتلا می‌ شوند. شایع‌ترین علائم سرطان سینه در مردان، برآمدگی و برجستگی است که در اطراف سینه ایجاد می ‌شود و اغلب بدون درد است. اگر متوجه این نمونه از علائم سرطان سینه شدید، هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

  • زخمی شدن پوست پستان
  • قرمزی و خارش نوک سینه
  • درد در نوک سینه و اطراف آن
  • ترشحات سینه
  • تغییر در شکل و اندازه سینه
  • توده‌های درون سینه

روش های تشخیص مراحل پیشرفت سرطان پستان

همان طور که گفتیم برخی از افراد در شروع این بیماری نشانه‌ها و علائم سرطان سینه خاصی را تجربه نمی‌کنند. به همین علت یکی از راه‌های بسیار کمک کننده انجام معاینات است که از این طریق می‌توانید از سلامتی خود مطمئن شوید. توجه به علائم سرطان سینه و تشخیص زود هنگام این بیماری می‌تواند از پیشرفت سرطان جلوگیری کند در نتیجه جان افراد حفظ می‌شود.

هنگامی که سرطان پستان در همان مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، شیوه درمانی را راحت‌تر می‌کند و احتمال بهبود یافتن فرد بیشتر می‌شود.

1) ماموگرافی

برای انجام این تصویربرداری در ماموگرافی از اشعه ایکس با دوز کم استفاده می‌شود. بعد از تنظیم محل دقیق دستگاه بر روی بدن، این اشعه از بافت پستان عبور می‌کند و تصاویر مورد نظر بر روی نمایشگر مخصوص ثبت می‌شوند.

در ماموگرافی به طور معمول از هر سینه دو تصویر (4 تصویر در کل) در موقعیت‌های مختلف گرفته می‌شود. توجه داشته باشید برای هر تصویر، بافت پستان به مدت زمان خیلی کم تحت فشار قرار می‌گیرد و درد آن خیلی سریع به پایان می‌رسد. البته در مرکز تصویربرداری تابا با کمک دستگاه پیشرفته این درد بسیار ناچیز است؛ پس نگرانی را کنار بگذارید و با اطمینان ماموگرافی خود را انجام دهید.

2) سونوگرافی

در روش سونوگرافی با استفاده از مقداری ژل که بر روی سینه‌ افراد پخش شده، بافت های پستان مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این روش از اشعه ایکس استفاده نمی‌شود و به جای آن این ناحیه توسط امواج صوتی بررسی می‌شود. در مواقعی که سن بیمار کمتر از 35 سال باشد معمولا پزشک پیشنهاد می‌کند که افراد سونوگرافی را انجام دهند.

توجه داشته باشید که سونوگرافی را نمی‌توان جایگزین ماموگرافی دانست. برای بررسی دقیق علائم سرطان سینه ماموگرافی روش بسیار بهتری است.

درمان سرطان سینه

درمان سرطان پستان؛ علائم سرطان سینه

1) پرتو درمانی

در این روش برای از بین بردن سلول های سرطانی در سینه از موج‌های انرژی با سطح بالا استفاده می‌شود.

2) جراحی سرطان سینه

در بسیاری از مواقع برای درمان سرطان سینه از جراحی استفاده می ‌کنند. در این جراحی بافت سرطانی و تومور برداشته می‌شود. با توجه به اندازه و محل گسترش تومور روش‌های جراحی متفاوت است. جراحی سرطان سینه به دو طریق انجام می‌شود.

  • لامپکتومی: از این روش برای جراحی تومورهای کوچک در همان مراحل اولیه استفاده می ‌شود.
  • ماستکتومی: در این روش جراحی ‌های پستان با کمترین میزان برش انجام می‌گیرد و زمان درمان را بهبود می‌بخشد.

3) هورمون درمانی

نمونه‌ای از سرطان وجود دارد که در آن سلول‌های سرطانی به هورمون ها حساس‌اند. در چنین شرایطی ممکن است پزشک برای بهبود علائم سرطان سینه و این بیماری، هورمون درمانی را پیشنهاد کند. . این نمونه از درمان برای کاهش سرعت و جلوگیری از پیشرفت بیماری بسیار کمک کننده است.

4) شیمی درمانی

در این روش درمانی برای بهبود سرطان سینه از داروها استفاده می ‌شود. از طرفی چون این داروها بسیار قوی هستند ممکن است بیمار عوارضی مانند تهوع، یائسگی زودرس، ریزش مو و خستگی را تجربه کند.

برای تشخیص دقیق علائم سرطان سینه، چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

طبق توصیه پزشکان در هر سنی که باشید پس از مشاهده برخی از علائم سرطان سینه که در قسمت‌های قبل نام بردیم؛ باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. برخی از افراد بر اساس تجربه دوستان و افراد نزدیک گمان می‌کنند توده‌های پستانی اغلب کیست هستند و خطری ندارند. اما در صورت توجه نکردن به این مشکل خطرات جدی‌تری سلامت افراد را تهدید می‌کند. تنها پزشک می‌تواند خوش خیم و یا بد خیم بودن توده‌ها را تشخیص دهد و بر اساس نوع توده درمان مناسب را در اختیار شما قرار خواهد داد.

جمع بندی

مرکز تصویربرداری پزشکی تابا؛ تشخیص علائم سرطان سینه

تا به اینجا متوجه شدیم که شناخت نشانه ها و علائم سرطان سینه برای تشخیص و درمان به موقع این بیماری بسیار کمک کننده است. با مشاهده هر گونه تغییر در شکل ظاهری پستان باید آن را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید. البته همان طور که گفتیم در برخی مواقع این بیماری علائم خاصی ندارد و تنها راه تشخیص آن، انجام آزمایش‌های غربالگری و ماموگرافی است.

پس انجام چکاپ منظم می‌تواند تاثیر زیادی بر روند درمان و بهبود این بیماری بگذارد. مرکز تصویربرداری تابا با ارائه پیشرفته‌ترین خدمات و همچنین همکاری با پزشکان مجرب آماده خدمت رسانی به افرادی است که مبتلا بیماری‌های پستان هستند.

برای انجام ماموگرافی، سونوگرافی و همچنین استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، تنها کافیست بر روی دکمه زیر کلیک کنید؛ تا از سریع‌ترین و دقیق‌ترین مرکز تصویربرداری پزشکی نوبت خود را دریافت کنید.

انتشار: الهام صمصامیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *