پوکی استخوان, سی تی اسکن, عمومی, مطالب مفید

علت درد استخوان پا

علت درد استخوان پا موضوعی که قصد داریم در این مطلب به صورت کامل در مورد آن صحبت کنیم.  استخوان درد یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. برخی از مواقع ممکن است علت درد استخوان پا کمبود تراکم استخوان باشد که در صورت عدم توجه به آن، فرد به پوکی استخوان مبتلا می‌شود.

مصرف لبنبات به خصوص شیر و ماست به علت داشتن کلسیم بسیار برای سلامتی استخوان‌ها مفید هستند. کلسیم و ویتامین دی دو نمونه از منابع مهم برای تامین سلامت استخوان‌ها می‌باشند. کمبود هر کدام از این موارد منجر به کاهش تراکم استخوان شده و در این صورت است که فرد به بیماری‌های مربوط به استخوان مبتلا می‌شود. برخی از این بیماری‌ها در ابتدا علائم و نشانه‌های خاصی ندارند و به همین علت افراد متوجه آن نمی‌شوند.

از طرف دیگر برای بررسی بافت استخوان و علت درد استخوان پا بهترین روش انجام تست سنجش تراکم استخوان است.  انتخاب مرکز مناسب که علاوه بر استفاده از تجهیزات به‌روز و پیشرفته، کادر پزشکی متخصصی هم داشته باشد؛

در نتایج معاینات و تشخیص مشکلات مربوط به بافت استخوان بسیار تاثیرگذار است. مرکز پزشکی تابا برای انجام این تست در کنار همکاری با پزشکان مجرب و متخصص از پیشرفته‌ترین تجهیزات استفاده می‌کند. اگر شما هم به دنبال یافتن علت درد استخوان پا و درمان آن هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید؛ در ادامه بخش‌های زیر را بررسی می‌کنیم.

  • علت‌های درد استخوان پا
  • علائم و نشانه‌های درد استخوان‌های پا
  • روش‌های درمان استخوان درد
  • راه‌های پیشگیری از استخوان درد

با استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، می توانید به راحتی و از طریق کلیک بر روی دکمه زیر، در سریع‌ترین و دقیق‌ترین مرکز تصویری برداری پزشکی (تابا) نوبت دریافت کنید.

علت‌های درد استخوان پا

علت درد استخوان پا

احساس درد پس از آسیب دیدگی امری کاملا طبیعی است. اما گاهی اوقات ممکن است علت درد در استخوان پا علت‌های متفاوتی داشته باشد؛ این درد ممکن است ناشی از التهاب و آسیب‌های موجود در استخوان‌های پا مانند مفاصل، عضلات، رگ‌های خونی و عصب‌ها باشد.

البته توجه داشته باشید که استخوان درد با دردهای عضلانی کاملا متفاوت هستند. معمولا استخوان درد عمیق‌تر و شدیدتر از درد عضلانی است. اولین نشانه‌ بیماری‌ها که به ما هشدار می‌دهند، درد است که بر روی عملکرد طبیعی استخوان اثر می‌گذارند.

یکی دیگر از علت‌های درد در استخوان پا، افزایش وزن است. تحمل وزن در هنگام راه رفتن و یا ایستادن بر عهده استخوان‌های پا است. بنابراین با افزایش وزن، فشار زیادی به این استخوان‌ها و به خصوص زانوهای افراد وارد می‌شود. به همین علت است که بسیاری از افراد که از اضافه وزن رنج می‌برند زانو درد را تجربه می‌کنند.

البته این دردها ممکن است در هر سنی برای افراد ایجاد شوند. اکثر افراد تا استخوان درد را تجربه نکنند به فکر مراقبت از این بافت مهم نمی‌افتند. برای اینکه بتوانیم از این دردها پیشگیری کنیم باید علت درد استخوان پا را بیشتر بشناسیم. برای اطلاعات بیشتر و افزایش آگاهی توصیه می‌کنیم مطلب استخوان درد را مطالعه کنید.

بیماران محترم برای دریافت تصاویر پزشکی خود به صورت مجازی و بدون نیاز به حضور در مرکز تابا، می توانید از طریق کلیک بر روی دکمه زیر و وارد کردن مشخصات، تصاویر پزشکی خود را دریافت کنند.

علائم و نشانه‌های درد در استخوان‌های پا

علت درد استخوان پا ؛ علائم و نشانه‌های استخوان درد

1) کبودی استخوان

همه ما تقریبا یک بار در زندگیمان کبودی استخوان را تجربه کرده‌ایم. هنگامی که پاها به سطح سختی برخورد می‌کنند، در آن قسمت تورم و تغییر رنگ دیده می‌شود. البته همیشه کبودی استخوان به علت ضربه نیست؛ در برخی مواقع تحلیل رفتن و یا از بین رفتن غضروف بین استخوان‌های پا باعث سایش این استخوان‌ها می‌شوند و در نهایت کبودی اتفاق می‌افتد.

2) شکستگی استخوان

این مثال از علت درد استخوان پا می‌تواند در نتیجه ضربه، ضعیف شدن استخوان و یا پوکی استخوان باشد. در صورت تجربه این مشکل، افراد در محل شکستگی درد، تورم و کبودی را تجربه می‌کنند. شدت شکستگی‌ها به نوع شکستگی و محل آن بستگی دارد. شکستگی‌های شدیدتر اگر درمان نشوند، می‌توانند آسیب‌ها و عوارض خطرناک‌تری داشته باشند. از این عوارض می‌توان به عفونت استخوان و آسیب به اعصاب و رگ‌های خونی اشاره کرد.

علت تیر کشیدن استخوان پا چیست؟

علت درد استخوان پا ؛ گرفتگی عضلات

1) گرفتگی عضلات

گرفتگی ناگهانی عضلات در ناحیه پا مثال خوبی برای علت درد استخوان پا است. این مشکل می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد اما به صورت معمول، خستگی عضلات باعث گرفتگی می ‌شوند.

دردهای گرفتگی پا به دو نوع خفیف و شدید تقسیم بندی می‌شوند؛ در اکثر مواقع این درد پس از چند ثانیه از بین می‌رود. اما اگر به صورت مداوم این درد را تحمل می‌کنید بهتر است به سادگی از کنار این موضوع نگذرید و حتما با پزشک خود مشورت کنید و معاینات مربوطه را انجام دهید.

2) نوروپاتی دیابتی

هنگامی که میزان قند خون برای مدت زمان طولانی کنترل نشود، نوروپاتی دیابتی ایجاد می‌شود. این بیماری در برخی مواقع اعصاب پایین پاها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود افراد در پاهای خود احساس درد داشته باشند.

علائم دیگر نوروپاتی دیابتی شامل موارد زیر است:

  • احساس سوزش در برخی از قسمت‌های پا
  • ضعف عضلانی
  • احساس سوزن سوزن شدن پا و بی حسی

با شناخت بهتر علت درد در استخوان پا بهتر می‌توان درمان آن را شروع کرد. در مرحله اول بهتر است نسبت به انجام چکاپ‌های خود حساسیت لازم را داشته باشید. در کنار همه این‌ها هم توصیه می‌کنیم مکمل‌های کلسیم و ویتامین دی را هم زیر نظر پزشک مصرف کنید.

مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده درد در استخوان پا

علت درد استخوان پا ؛ عوامل ایجاد کننده درد در استخوان

1) دیابت و مصرف دخانیات

بسیاری از کسانی که دخانیات مصرف می‌کنند و یا به دیابت مبتلا هستند در معرض عفونت‌های استخوان قرار می‌گیرند. اگر این نوع از عفونت به استخوان سرایت کند منجر به بیماری استئومیلیت می‌شود. در این بیماری سلول‌های استخوان پا از بین می‌روند و همین امر نمونه‌ای از علت درد استخوان پا است. دردهای استخوان پا که ناشی از عفونت هستند معمولا با تب و بدن درد ظاهر می‌شوند. در صورت مشاهده هر گونه از این علائم بهتر است سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

2) استئوپروز

استئوپروز یا پوکی استخوان زمانی رخ می‌دهد که بدن استخوان زیادی از دست بدهد و در عوض استخوان بسیار کمی بسازد و یا کلا ساخت استخوان کم شود. در این صورت است که استخوان‌ها ضعیف می‌شوند و ممکن است با کوچک‌ترین و خفیف‌ترین ضربه‌ها بشکنند. پوکی استخوان به معنای “استخوان متخلخل” است.

یکی از راه‌های مهم در پیشگیری از استئوپروز ، آگاهی در مورد این بیماری است. همان طور که گفتیم پوکی استخوان در ابتدا علائم و نشانه‌های خاصی ندارد و به همین علت ممکن است بسیاری از افراد از بیماری خود اطلاعی نداشته باشند. برای اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنیم حتما مطالب استئوپروز و پوکی استخوان را مطالعه کنید.

3) سرطان استخوان

سرطان استخوان هم یکی دیگر از علت درد استخوان پا است، در حقیقت تشکیل یک تومور یا توده بافت غیر طبیعی در استخوان سبب ایجاد این بیماری می‌شود. سرطان‌هایی مثل سرطان پستان, ریه، تیروئید، کلیه و پروستات از مواردی هستند که بیشترین متاستاز را به استخوان‌ها دارند.

4) کاهش تراکم استخوان

با افزایش سن کلسیم در استخوان ها کاهش می‌یابد و به مرور بافت استخوان ضعیف می‌شود و به اصطلاح فرد به پوکی استخوان مبتلا می‌شود. بنابراین استحکام استخوان‌ها کاهش پیدا می‌کند و در مقابل خاصیت شکنندگی آن افزایش می‌یابد.

در حقیقت این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که تعادل میان تشکیل استخوان جدید و تجزیه استخوان قدیمی بهم بخورد. بنابراین کاهش تراکم استخوان هم می‌تواند یکی از اصلی‌ترین علت درد استخوان پا باشد که بسیاری از افراد از آن غافل هستند.

روش‌های درمان درد استخوان پا

جهت درمان این درد، ابتدا باید علت درد استخوان پا را مشخص کرد و با توجه به آن، درمان را شروع کرد. پزشک برای توصیه به درمان، باید علت اصلی را در ابتدا شناسایی کند، درمان علت زمینه‌ای می‌تواند درد شما را کاهش یا از بین ببرد.

روش‌های تشخیص علت درد استخوان پا

در ابتدا بهتر است در مورد سوابق خانوادگی و ژنتیک خود اطلاعات کامل را در اختیار پزشک خود قرار دهید. سپس پزشک با توجه به شرایط شما معاینات و آزمایشات را توصیه می‌کند که انجام دهید. یافتن به موقع علت درد اسخوان پا روند درمان را برای افراد سریع‌تر و بهتر می‌کند. در این قسمت با چند نوع از این روش‌ها آشنا می‌شویم.

1) سی تی اسکن

علت درد استخوان پا ؛ سی تی اسکن

سی تی اسکن یکی از پیشرفته ترین روش‌های تصویربرداری پزشکی است. با کمک این سی تی تصاویری از سطح مقطع‌های بدن به دست می‌آید که در این صورت بافت‌های درون بدن به صورت دقیق بررسی می‌شوند. با استفاده از تجهیزات تخصصی سی تی اسکن که در مرکز تابا موجود است، به راحتی مشکلات مربوط به سرطان و اختلالات اسکلتی عضلانی تشخیص داده می‌شود.

از طریق دستگاه‌های سیتی اسکن، اشعه‌هایی به اندام‌های بدن تابیده می‌شود. سپس در هنگام عبور این اشعه‌ از بافت‌ها اطلاعات به دست آمده به صورت جریان الکتریکی به دستگاهی به نام دتکتور ارسال می‌شود. در نهایت دتکتور این اطلاعات را به یک کامپیوتر پر قدرت می‌فرستد و نتیجه کار به صورت تصویر ثبت می‌شود.

2) رادیولوژی

علت درد استخوان پا ؛ رادیولوژی

در این روش از اشعه ایکس برای ارزیابی و یا تشخیص وضعیت بیمار استفاده می‌شود. با کمک رادیولوژی، محل درد به صورت دقیق بررسی می‌شوند و پزشک به راحتی می‌تواند مشکلات مربوط به بافت استخوان را تشخیص دهد.

برای انجام صحیح و دقیق معاینات رادیولوژی نیاز به امکانات پیشرفته، تخصص و مهارت کادر پزشکی داریم. خوشبختانه مرکز تصویربرداری پزشکی تابا با استفاده در راستای افزایش درصد سلامتی عموم افراد و همچنین راحتی آن‌‌ها؛ علاوه بر استفاده از دستگاه‌های پیشرفته، با کادر پزشکی متخصص هم در کنار شما خواهد بود تا اطلاعات کامل‌ و دقیق‌تری از سلامت استخوان‌ها را در اختیارتان قرار دهد.

3) سنجش تراکم استخوان

علت درد استخوان پا ؛ سنجش تراکم استخوان

با استفاده از سنجش تراکم استخوان می‌توان میزان سختی و درجه محکم بودن استخوان‌های بدن را بررسی کرد. روشی که در مرکز تصویربرداری پزشکی تابا از آن استفاده می شود دگزا (DEXA) نام دارد که نمونه‌ای از اسکنر مرکزی است.

پزشکان با تعیین مقدار اشعه خارج شده از بدن، میزان تراکم استخوان‌ها را می‌سنجند. در حقیقت هر چه فضای خالی در استخوان‌ها کمتر و تراکم استخوان بیشتر باشد، مقدار اشعه کمتری از بدن خارج می‌شود. افرادی که در معرض خطر ابتلا به استئوپروز و یا پوکی استخوان قرار دارند، بیشتر از این آزمایش استفاده می‌کنند. از طرف دیگر در خانم‌‌ها پس از یائسگی، تراکم استخوان کاهش پیدا می‌کند و احتمال پوکی استخوان وجود دارد. در بعضی موارد هم استخوان‌ها با ضربه‌های کوچک می‌ شکنند و آسیب می‌ بینند؛ در چنین شرایطی باید معاینات مربوط به تراکم استخوان را انجام دهید تا از بروز آسیب‌های جدی‌تر جلوگیری شود. معمولا افرادی که شکستگی‌های متعدد را در قسمت‌های لگن و کمر تجربه می‌کنند باید انجام این آزمایش را جدی‌تر بگیرند.

راه‌های کاهش درد استخوان پا

علت استخوان درد پا ؛ روش‌هایی برای کاهش درد استخوان

1) حفظ وزن نرمال

همان طور که به آن اشاره کردیم، چاقی و اضافه وزن می‌توانند علت درد استخوان پا به خصوص زانوها باشند. از آن جایی تحمل وزن بدن بر روی مفصل زانو است. بنابراین هنگامی که افراد دچار اضافه وزن می ‌شوند، فشار بیشتری به زانوها وارد می‌شود و به دنبال آن احتمال ساییدگی و آسیب مفصل بیشتر می‌شود. بسیاری از افراد با کاهش وزن میزان این درد را کمتر تجربه می ‌کنند. بنابراین برای رسیدن به وزن نرمال حتما ورزش و تغذیه مناسب را جدی بگیرید.

2) پیروی از رژیم غذایی سالم

یکی از اصلی‌ترین منابع برای پیشگیری از استخوان درد و پوکی استخوان، کلسیم و ویتامین D است. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و اصولی تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامتی شما خواهد گذاشت. این رژیم غذایی سالم باید شامل سبزیجات، میوه‌ های تازه و غذاهای متنوع باشد تا مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین کند.

از طرف دیگر برای جذب کلسیم بیشتر حتما محصولات لبنی مانند شیر، ماست، پنیر و منابع غذایی مانند غلات صبحانه غنی شده، ماهی سالمون را در لیست مواد غذایی خود قرار دهید.

سخن پایانی

در این مطلب قصد داشتیم به صورت کامل با علت درد استخوان پا آشنا شویم و راهکارهایی را برای کاهش این درد در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید بررسی سلامتی بافت استخوان پا است.

سنجش تراکم استخوان برای تعیین سلامت استخوان‌های شما روشی کاملا ایمن و مناسب است. با توجه به نکات گفته شده احتمالا شما هم به دنبال مطمئن‌ترین مرکز برای انجام این آزمایش هستید. خوشبختانه مرکز تصویربرداری پزشکی تابا واقع در شیراز با همکاری پزشکان متخصص و همچنین استفاده از دستگاه‌های به‌روز و پیشرفته، آماده ارائه خدمات تصویربرداری و تست سنجش تراکم استخوان برای مراجعین محترم است.

برای انجام سنجش تراکم استخوان، سی تی اسکن و سایر خدمات در کنار استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، تنها کافیست بر روی دکمه زیر کلیک کنید؛ تا از سریع‌ترین و دقیق‌ترین مرکز تصویربرداری پزشکی نوبت خود را دریافت کنید.

انتشار: الهام صمصامیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *