سنجش تراکم استخوان, مطالب مفید

سنجش تراکم استخوان در شیراز

خدمات سنجش تراکم استخوان

سنجش تراکم استخوان

سنجش تراکم استخوان یا دانسیتومتری استخوان نام روشی است که با استفاده از آن میتوان سفتی و سختی و درجه محکم بودن استخوان های بدن را تعیین کرد. برای سنجش تراکم استخوان راه های متفاوتی وجود دارد ولی رایج ترین و راحت ترین روش آن استفاده از روش DEXA است. سنجش تراکم استخوان در مرکز تصویربرداری تابا با به روز ترین دستگاه انجام میشود. سنجش تراکم استخوان کاملا بدون درد بوده و نیازی به آمادگی قبلی ندارد.
سنجش تراکم استخوان در مرکز تابا همه روزه از 8 صبح لغایت 10 شب بدون نیاز به نوبت قبلی انجام میشود.

سنجش تراکم استخوان در شیراز ؛ مرکز تصویربرداری پزشکی تابا

سنجش تراکم استخوان در شیراز یک روش پزشکی است که برای تعیین تراکم و استحکام استخوان‌ها از آن استفاده می‌شود. از ابتدای تشکیل جنین با گذر زمان، کلسیم در استخوان‌ها رسوب می‌کند و پس از رسیدن به سن بلوغ، استخوان‌ها به تدریج متراکم می‌شوند. در واقع تغییرات هورمونی و افزایش سن از جمله مواردی هستند که بر روی تراکم استخوان تاثیر می‌گذارند.

سنجش تراکم استخوان در شیراز یکی از بهترین روش‌های تعیین تراکم استخوان است. مرکز پزشکی تابا برای انجام این تست در کنار همکاری با پزشکان مجرب و متخصص از پیشرفته‌ترین تجهیزات استفاده می‌کند. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که سنجش تراکم استخوان چیست و چه زمانی باید تراکم استخوان را اندازه‌گیری کنید؛ پیشنهاد می‌ کنیم تا آخر این مطلب همراه ما باشید تا به متداول‌ترین پرسش‌های شما پاسخ دهیم:

  • سنجش تراکم استخوان در شیراز چگونه انجام می‌شود؟
  • چه زمانی باید تراکم استخوان را اندازه بگیریم؟
  • آماده شدن برای انجام آزمایش تراکم استخوان در شیراز
  • نکات مهم برای سنجش تراکم استخوان در شیراز
  • روش‌های موثر برای حفظ تراکم استخوان از کودکی تا بزرگسالی
  • و…

با استفاده از سامانه نوبت دهی غیر حضوری، می توانید به راحتی و از طریق کلیک بر روی دکمه زیر، در سریع‌ترین و دقیق‌ترین مرکز تصویری برداری پزشکی (تابا) نوبت دریافت کنید.

سنجش تراکم استخوان در شیراز چگونه انجام می‌شود؟

نحوه انجام سنجش تراکم استخوان در شیراز
نحوه انجام سنجش تراکم استخوان در شیراز

با استفاده از سنجش تراکم استخوان در شیراز می‌توان میزان سختی و درجه محکم بودن استخوان‌های بدن را تعیین کرد. روشی که درمرکز تابا از آن استفاده می شود دگزا (DEXA) نام دارد که نمونه‌ای از اسکنر مرکزی است. از این روش برای تعیین تراکم استخوان‌های لگن، ستون مهره‌ها و ران استفاده می‌شود.

پزشکان با تعیین مقدار اشعه خارج شده از بدن، میزان تراکم استخوان‌ها را می‌سنجند. در حقیقت هر چه فضای خالی در استخوان‌ها کمتر و تراکم استخوان بیشتر باشد، مقدار اشعه کمتری از بدن خارج می‌شود. در ویدیو زیر نحوه انجام سنجش تراکم استخوان را مشاهده می‌کنید.

بیماران محترم برای دریافت تصاویر پزشکی خود به صورت مجازی و بدون نیاز به حضور در مرکز تابا، می توانید از طریق کلیک بر روی دکمه زیر و وارد کردن مشخصات، تصاویر پزشکی خود را دریافت کنند.

چه زمانی باید تراکم استخوان را اندازه بگیریم؟

سنجش تراکم استخوان در شیراز ؛ اندازه‌گیری تراکم استخوان
سنجش تراکم استخوان در شیراز ؛ اندازه‌گیری تراکم استخوان

افرادی که در معرض خطر ابتلا به استئوپروز و یا پوکی استخوان قرار دارند، بیشتر از این آزمایش استفاده می‌کنند. از طرف دیگر در خانم‌‌ها پس از یائسگی، تراکم استخوان کاهش پیدا می‌کند و احتمال پوکی استخوان وجود دارد.

در بعضی موارد هم استخوان‌ها با ضربه‌های کوچک می‌‌شکنند و آسیب می‌بینند؛ در چنین شرایطی باید معاینات مربوط به تراکم استخوان را انجام دهید تا از بروز آسیب‌های جدی‌تر جلوگیری شود.

اگر موارد زیر را دارید حتما سنجش تراکم استخوان در شیراز را جدی بگیرید!

  • مصرف کورتون به مدت طولانی
  • شکستگی استخوان‌ها پس از یک ضربه خفیف
  • بروز یائسگی زودرس (کمتر از 45 سال)
  • سابقه بیماری‌های مفصلی، پوکی استخوان و یا بیماری سلیاک

آماده شدن برای انجام سنجش تراکم استخوان در شیراز

سنجش تراکم استخوان در شیراز ؛ آمادگی برای انجام سنجش تراکم استخوان
سنجش تراکم استخوان در شیراز ؛ آمادگی برای انجام سنجش تراکم استخوان

سنجش تراکم استخوان در شیراز بسیار راحت و ساده انجام می‌شود. برای انجام این تست نیازی به آمادگی خاصی ندارید؛ در واقع فرد با پوشیدن لباس راحت و بدون فلز برای حدود 10 دقیقه بر روی تخت دراز می‌کشد. برای افزایش دقت در سنجش تراکم استخوان، تنها لازم است قبل از انجام معاینات خود چندین نکته را رعایت کنید. در ادامه در مورد این نکات بیشتر صحبت می‌کنیم.

  • در صورتی که باردار یا مشکوک به بارداری هستید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • از به همراه داشتن اجسام فلزی خودداری کنید؛ چرا که ممکن است باعث کاهش کیفیت و وضوح تصاویر شوند.

نکات مهم برای سنجش تراکم استخوان در شیراز

سنجش تراکم استخوان در شیراز ؛ مهم‌ترین نکات
سنجش تراکم استخوان در شیراز ؛ مهم‌ترین نکات

سلامت استخوان‌ها یکی از مهم‌ترین نکاتی است که همه ما باید به آن توجه کنیم. داشتن تحرک کافی، تغذیه مناسب، رسیدگی و درمان به موقع بیماری‌های مربوط به استخوان از عوامل تاثیرگذار بر سلامت این ارگان مهم هستند.

به‌روز بودن و دقت بالای دستگاه‌های پزشکی و همچنین وجود تیمی که برای انجام آزمایش شما تخصصی بسیار بالا داشته باشند؛ از جمله مواردی هستند که بر روی تست شما تاثیر می‌گذارند.

وجود هر گونه مشکل در موارد گفته شده به راحتی باعث ایجاد خطا در اعداد خروجی و گزارش نهایی آزمایش شما می‌شود. خوشبختانه مرکز تصویربرداری پزشکی تابا مجهز به مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ است تا به صورت تخصصی، سنجش تراکم استخوان را برای شما عزیزان انجام دهد.

سنجش تراکم استخوان در شیراز چه کاربردی دارد؟

سنجش تراکم استخوان در شیراز ؛ کاربرد سنجش تراکم استخوان
سنجش تراکم استخوان در شیراز ؛ کاربرد سنجش تراکم استخوان

یکی از مهم‌ترین کاربردهای این آزمایش برای تشخیص پوکی استخوان است. همان طور که در قسمت‌های قبل گفتیم، با افزایش سن، تراکم استخوان‌ها کاهش پیدا می‌کند. بنابراین احتمال بروز پوکی استخوان زیاد است. به همین علت با انجام آزمایش‌ها و سنجش‌ تراکم استخوان می‌توانید از بروز عوارض جدی جلوگیری کنید.

معمولا کسانی که استخوان‌هایشان با ضربه‌های خفیف دچار شکستگی‌ می‌شوند و یا شکستگی‌های متعدد را در ناحیه لگن و کمر تجربه می‌کنند؛ باید نسبت به انجام این آزمایش حساس‌تر باشند.

چه عواملی بر افزایش تراکم استخوان موثر هستند؟

سنجش تراکم استخوان در شیراز ؛ افزایش تراکم استخوان
سنجش تراکم استخوان در شیراز ؛ افزایش تراکم استخوان

1) مصرف سبزیجات بیشتر

سبزیجات سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند. مصرف سبزیجات زرد و سبز رنگ برای اغلب افراد سودمند است. زیرا این سبزیجات در کودکان به رشد استخوان‌ها کمک می‌کنند و برای حفط تراکم استخوان در بزرگسالان نیز بسیار مفید خواهد بود. بنا بر نظر محققان، افرادی که غذای سرخ شده کمتری می‌خورند، تراکم استخوان در آن‌ها بیشتر است.

2) انجام ورزش‌های قدرتی

کاهش تراکم استخوان یکی از مشکلات جدی است که در صورت توجه نکردن به آن، همه ما ممکن است آن را تجربه کنیم. یکی از بهترین راه‌های کنترل و پیشگیری از این مشکل، تقویت استخوان‌ها و به اصطلاح افزایش تراکم آن‌هاست.

بسیاری از پزشکان و متخصصان معتقدند که ورزش کردن تاثیرات بسیار خوبی بر روی سلامتی و استحکام استخوان‌ها‌ دارد. توجه داشته باشید که کاهش تراکم استخوان با افزایش سن امری کاملا طبیعی است؛ اما خبر خوب این است که شما می‌توانید با تقویت آن‌ها و ورزش کردن، این روند را به تاخیر بیندازید.

3) دریافت کافی ویتامین D

دریافت ویتامین D کافی باعث افزایش استحکام استخوان شده و از پوکی استخوان و سایر مشکلات جلوگیری می‌کند. کمبود این ویتامین در برخی از افراد باعث کاهش توده استخوانی می‌شود.

برخی از منابع غذایی مانند ماهی، زرده تخم مرغ، لبنیات و غلات صبحانه غنی شده حاوی ویتامین D هستند. همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید هم برای دریافت ویتامین D تاثیر دارد. دقت کنید که مصرف ویتامین D حتما باید در دز مناسب باشد. زیاده‌روی در مصرف مکمل‌ها و دریافت این ویتامین بسیار خطرناک است. پس با مشورت پزشک خود ویتامین D را مصرف کنید.

4) داشتن وزن نرمال

معمولا افرادی که کمبود وزن دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های استخوانی قرار می‌گیرند. همچنین کسانی که به افزایش وزن دچار هستند، فشار زیادی بر استخوان‌های آن‌ها وارد می‌شود.

طبق توصیه پزشکان، بهتر است از کاهش یا افزایش وزن سریع به صورت مکرر جلوگیری کنید. زیرا کاهش وزن موجب کاهش تراکم استخوان می‌شود. اما افزایش وزن تراکم استخوان را زیاد نمی‌کند، بلکه موجب ضعیف شدن آن می‌شود. پس بهترین راه‌، داشتن وزن و BMI نرمال است تا بدنی سالم‌تر داشته باشید.

5) پرهیز از مصرف سیگار و الکل

سیگار با تاثیر گذاشتن بر روی ریه و ایجاد بیماری‌های تنفسی، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر با مصرف سیگار تراکم استخوان‌ کاهش پیدا می‌کند. به همین علت ریسک ابتلا به پوکی استخوان و یا شکستگی استخوان افزایش می‌یابد.

مصرف نوشیدنی‌های الکلی برای طولانی مدت به ویژه در سنین پایین، تاثیرات جبران ناپذیری دارد. این مشروبات علاوه بر ایجاد بیماری‌هایی مانند سرطان، جذب کلسیم را کاهش می‌دهند. بنابراین تراکم استخوان‌ها بسیار کم می‌شود و با افزایش سن احتمال ابتلا به پوکی استخوان نیز بیشتر می‌شود.

چه کسانی باید تست سنجش تراکم استخوان در شیراز را انجام دهند؟

سنجش تراکم استخوان در شیراز
سنجش تراکم استخوان در شیراز

بسیاری از افراد هر چند سال یکبار سنجش تراکم استخوان را انجام می‌دهند تا از میزان قدرت استخوان‌هایشان اطمینان خاطر پیدا کنند. یکی از دلایل اصلی انجام این آزمایش یافتن مشکلات مربوط به استخوان و شروع درمان آن است.

بر اساس توصیه متخصصان؛ خانم‌های بالای 65 سال و آقایان بالای 50 سال که سابقه شکستگی استخوان و عوامل مستعد کننده پوکی استخوان را دارند؛ همچنین افرادی که داروهایی مانند گلوکوکورتیکو استروئیدها و کورتون مصرف می‌کنند و یا بیماری‌های غدد درون ریز دارند، باید سنجش تراکم استخوان در شیراز را انجام دهند.

تفسیر سنجش تراکم استخوان در شیراز چگونه است؟

سنجش تراکم استخوان در شیراز ؛ تفسیر آزمایش
سنجش تراکم استخوان در شیراز ؛ تفسیر آزمایش

تفسیر اعداد حاصل از سنجش تراکم استخوان در شیراز به دقت و دانش بالایی نیاز دارد و حتما باید توسط پزشک متخصص در این زمینه انجام شود. در این قسمت به صورت مختصر در مورد تفسیر نتایج  این آزمایش صحبت می‌کنیم.

به طور کلی میزان مواد معدنی موجود در استخوان (BMD) مشخص کننده میزان تراکم استخوان است که جرم استخوانی را نشان می‌دهد. در دانسیتومتری استخوان، پارامتر T و پارامتر Z بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.

پارامتر T نشان دهنده تراکم استخوان فرد در مقایسه با افراد نرمال است؛ اعداد این پارامتر به صورت زیر تجزیه و تحلیل می‌شود.

اگر مقدار T بزرگتر از -1 باشد: نشان دهنده جرم نرمال است.

اگر مقدار T بین -1 تا -2.5 باشد: یعنی تراکم استخوان کم است و این وضعیت می‌تواند به پوکی استخوان منجر شود.

اگر مقدار T  کمتر از -2.5 باشد: نشان دهنده این است که فرد به پوکی استخوان مبتلا است.

پارامتر Z هم تراکم استخوان فرد را با افراد هم سن، هم جنس و با سایز مشابه مقایسه می‌کند. در این مورد اگر مقدار Z کمتر از -2 باشد، نشان دهنده این است که تراکم مواد معدنی در استخوان کاهش پیدا کرده است.

رعایت این نکته بسیار مهم است که شما پس از انجام سنجش تراکم استخوان در شیراز و اطلاع از نتایج آن، حتما به مطمئن‌ترین مرکز پزشکی مراجعه کنید؛ تا از مشکلات خود و نحوه درمان آن به صورت دقیق و کامل اطلاع پیدا کنید.

مزایای انجام سنجش تراکم استخوان در شیراز

  • این آزمایش یک روش بی خطر است که در مدت زمان کم و بدون درد انجام می ‌گیرد.
  • پس از انجام سنجش تراکم استخوان در شیراز ، هیچ اثری از اشعه ایکس بر روی بدن بیمار باقی نمی‌ماند.
  • در تشخیص دقیق مشکلات و شروع درمان‌های لازم و همچنین در پیشگیری از پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان نیز موثر است.
  • برای انجام این آزمایش به بیهوشی و بی ‌حسی نیازی نیست.

عوارض سنجش تراکم استخوان در شیراز

انجام این تست هیچ گونه عوارضی ندارد. توجه داشته باشید نباید به صورت مداوم آزمایش‌های مربوط به تراکم استخوان را انجام دهید. بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و در صورت لزوم نسبت به معاینات مربوطه اقدام کنید.

روش‌های موثر برای حفظ تراکم استخوان از کودکی تا بزرگسالی

سنجش تراکم استخوان در شیراز ؛ حفظ تراکم استخوان
سنجش تراکم استخوان در شیراز ؛ حفظ تراکم استخوان

1) پرهیز از رژیم غذایی کم کالری

رژیم‌های غذایی کم کالری بر روی سلامتی بسیار تاثیر می‌گذارند و باعث کاهش تراکم استخوان هم می‌شوند. توصیه می‌کنیم قبل از رژیم، حتما با متخصص تغذیه در مورد کالری روزانه خود صحبت کنید؛ تا تعداد کالری مناسب را برای هدف خود تعیین کنید.

2) مصرف پروتئین بیشتر

یکی از درشت مغذی‌هایی که در سلامت و تراکم استخوان نقش اساسی دارد، پروتئین است. مصرف پروتئین و کلسیم در محصولات لبنی، تاثیرات بسیار مثبتی بر عملکرد و تراکم استخوان می‌گذارد. برای اطمینان بیشتر بهتر است در مورد نحوه مصرف پروتئین با پزشک خود مشورت کنید.

3) غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 را مصرف کنید

بسیاری از مطالعات قدیمی نشان داده‌اند که اسیدهای چرب امگا 3 در حفط تراکم استخوان موثر هستند. شما می‌توانید این اسیدهای چرب را در انواع غذاها مانند ماهی سالمون، آجیل و دانه‌ها به دست آورید. همچنین می‌توانید با کمک رژیم غذایی و مکمل‌ها نیز امگا 3 را دریافت کنید.

برای انجام تست سنجش تراکم استخوان در شیراز به کجا مراجعه کنیم؟

سنجش راکم استخوان در شیراز ؛ مرکز تصویربرداری پزشکی تابا
سنجش راکم استخوان در شیراز ؛ مرکز تصویربرداری پزشکی تابا

با توجه به نکات گفته شده در مورد سنجش تراکم استخوان در شیراز ؛ احتمالا شما هم به دنبال مطمئن‌ترین مرکز برای انجام این آزمایش هستید. خوشبختانه تصویربرداری پزشکی تابا واقع در شیراز با همکاری پزشکان متخصص و همچنین استفاده از دستگاه‌های به‌روز و پیشرفته، آماده ارائه خدمات تصویربرداری و تست سنجش تراکم استخوان در شیراز برای مراجعین محترم است.

سخن پایانی:

متاسفانه امروزه مشکلاتی که استخوان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند کم نیستند و همه ما ممکن است آن‌ها را تجربه کنیم. به همین علت برای افزایش سلامتی، مرکز تابا شرایطی را فراهم کرده است تا شما به راحتی با دریافت نوبت آنلاین؛ اقدامات لازم را برای سنجش تراکم استخوان در شیراز انجام دهید.

انتشار: الهام صمصامیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *